Mikal Blogt: Week van strijd voor kansen

13 november 2020

Afgelopen week hadden we in de Raad weer een coronadebat. We doen dit tegenwoordig ongeveer iedere drie weken, waarbij we een technische briefing krijgen van de GGD en daarna vragen stellen aan zowel de GGD als het college. Afgelopen week heb ik namens de fractie vooral een punt gemaakt van coulance voor huurders, studenten en vrijwilligers inzetten tegen onderwijsachterstanden en mensen helpen om gauw weer aan het werk te kunnen. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor het aantal testlocaties in de stad, met name voor bewoners van Laak en Escamp is het soms ver reizen naar een testlocatie, zeker als je geen auto hebt. De gemeente is hiermee bezig en ik hoop dat de politieke druk van afgelopen week er meer vaart achter zet. Ik zie daarnaast dat mensen in de stad ook hard werken om zelf ook dingen te organiseren, zo heb ik afgelopen week gesproken met Petje Af, een weekendschool in Mariahoeve die buiten schooltijd strijdt tegen kansenongelijkheid. Dat soort initiatieven zijn erg belangrijk in deze tijd en krijgen alle steun van de PvdA!

Haags Sportakkoord: sportvoorzieningen in iedere buurt!
Daarnaast heeft Samir afgelopen week ook namens ons het debat gevoerd over het Haagse Sportakkoord. Na een proefballonnetje over e-sport van Groep de Mos, kon het serieuze debat over sport in de stad beginnen. Samir heeft zich daar heel hard gemaakt voor toegankelijke sport en de achterblijvende sportdeelname in een aantal Haagse wijken. Juist in deze tijd is het extra belangrijk dat iedereen kan sporten en daarmee in goede gezondheid kan blijven. Samir zal zich dan ook blijven inzetten voor toegankelijke sportmogelijkheden in iedere buurt!

Bülent bij RTV Discus
Het aantal Hagenaars in de bijstand neemt door de coronacrisis toe. De gemeente probeert deze steeds groter wordende groep werkzoekenden, samen met MKB Den Haag, zo snel mogelijk weer aan een nieuwe baan te helpen. Werkgevers kunnen tijdelijk ondersteuning krijgen als ze iemand in dienst nemen. Het is zo belangrijk voor mensen om een baan te hebben, salaris te ontvangen en structuur in hun leven te hebben. De gemeente heeft daarvoor de organisatie Den Haag Werkt opgericht om de uitdaging samen met MKB Den Haag op te pakken. Voor de coronacrisis richtte zij zich op mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt, nu komen daar steeds meer Hagenaars die door corona werkloos zijn geworden bij. Bülent gaat zaterdagochtend van 11-13 uur bij RTV Discus in gesprek met mensen van Den Haag Werkt en anderen over werkgelegenheid in de stad! Je kunt het hier volgen: https://www.rtvdiscus.nl/zaterdag-live-2/

Verlos Vestia van last op de schouders!
Als ergens de woningnood hoog is, dan is dat in de Zuidelijke Randstad. 10 miljard is het acute tekort om te kunnen doen wat minimaal nodig is: voor onderhoud, verduurzaming en vernieuwing van de woningvoorraad. Een belangrijke reden voor de stagnatie is dat woningcorporatie Vestia tegen grote beperkingen aanloopt. Om weer betaalbare woningen te kunnen bouwen in Den Haag is het belangrijk dat we investeren in onze woningcorporatie. Martijn schreef hierover een opiniestuk voor Joop.nl: https://joop.bnnvara.nl/opinies/verlos-vestia-en-haar-huurders-van-de-last-op-de-schouders

Daarnaast kregen we afgelopen week goed nieuws van het Rijk, want minister Ollongren investeert 450 miljoen in betaalbare woningen voor starters en in kwetsbare wijken, waaronder Den Haag Zuid-West. Lees hier meer over de investeringen van het Rijk: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/09/15/kabinet-investeert-in-bouwen

Het is tijd voor weekend! Volgende week belooft namelijk weer druk te worden met maar liefst tien raadscommissies. Ik wens jullie een goed weekend toe!

Blijf gezond,

Mikal

Waar ben je naar op zoek?