Mikal Blogt: Welkom Jan van de gemeente

3 juli 2020

Afgelopen week ging de eerste dag van juli voorbij. En het was een dag met driedubbele betekenis: er gingen tal van nieuwe versoepelingen van de coronamaatregelen van kracht, onze nieuwe burgemeester Jan van Zanen werd op die dag geïnstalleerd en het was Keti Koti. Ik neem jullie gauw mee in een terugblik op deze drukke en boeiende week!

‘Jan van de gemeente’ van start in Den Haag

Na een maandenlange zoektocht naar een nieuwe burgemeester was het afgelopen woensdag eindelijk zo ver: Jan van Zanen werd geïnstalleerd als burgemeester van Den Haag. Ik kende hem natuurlijk al een beetje omdat ik in de vertrouwenscommissie zat, maar ook op de rest van de raad maakte hij een toegankelijke en charmante indruk. Van Johan Remkes namen wij woensdag daarmee dan ook afscheid, en hij werd benoemd tot ereburger van Den Haag. Een mooie kroon op zijn waarnemend burgemeesterschap, waar we hem erg dankbaar voor zijn. We wensen Johan Remkes vanaf deze plek nogmaals veel geluk en Jan van Zanen heel veel succes!

Keti Koti: hoe gaan we als stad om met ons koloniale verleden?

Op 1 juli 1863 werd de Nederlandse slavernij afgeschaft, waarna in 1873 de tot slaaf gemaakten ook echt vrij waren. Zij moesten nog tien jaar doorwerken om het leed van plantagehouders te verzachten. Den Haag heeft meer met ons slavernijverleden te maken dan op het eerste gezicht soms lijkt. In Amsterdam werden de centen verdiend, maar in Den Haag werden belangrijke beslissingen genomen over de koloniën. Ook de Nederlandse beweging voor de afschaffing van slavernij vindt haar oorsprong in Den Haag: in theater Diligentia werden hierover de eerste vergaderingen gehouden.

Daarom vinden wij – en zeven andere partijen in de Raad – dat Den Haag beter om zou moeten gaan met haar koloniale verleden en dienden we in theater Diligentia een initiatiefvoorstel in om dat te verwezenlijken. Dat betekent meer erkenning, meer plek voor dit deel van de geschiedenis in de openbare ruimte en onze monumenten en Haagse kinderen leren over onze gemeenschappelijke geschiedenis. Je kunt het initiatiefvoorstel hier lezen. Daarnaast ging ik met het Nederlands Dagblad in gesprek over wat Keti Koti voor mij persoonlijk betekent en waarom ik het belangrijk vind dat Den Haag aandacht besteedt aan het slavernijverleden. Dat kun je hier teruglezen. Ik hoop dat we Keti Koti volgend jaar weer met velen kunnen vieren en herdenken, bij een mooi Haags slavernijmonument en een officiële herdenking!

We mogen weer wat meer, maar hoe komen we sociaal deze crisis uit?

Op 1 juli gingen er weer nieuwe versoepelingen in: we mogen weer met meer dan 100 bij elkaar komen en we kunnen weer naar de sportschool, maar wel alles op anderhalve meter afstand. We lijken nu stap voor stap uit de coronacrisis te komen, maar de economische crisis moet nog komen. Afgelopen week blikten we in de gemeenteraad financieel terug op 2019 en blikten we vooruit naar het aankomende jaar. Er staat ons als stad een grote opgave te wachten om sociaal en eerlijk uit de crisis te komen. Als fractie hebben we daarom nagedacht over een aantal plannen om dat als stad te kunnen doen en presenteerden we met trots ons negenpuntenplan: ‘Samen uit de coronacrisis: Een eerlijk en sociaal actieplan voor Den Haag’. Lees er hier meer over en bekijk hier direct het gehele plan. Ik sprak er ook over met de Telegraaf, zoals je hieronder kunt lezen.

Verder dienden we afgelopen dinsdag meteen een aantal moties in uit dit plan. Allereerst hebben we een motie ingediend om als Den Haag actiever te lobbyen bij het Rijk voor meer financiële steun: het water staat ons en andere gemeenten aan de lippen en gelukkig werd deze motie dan ook aangenomen. Verder hebben we een motie ingediend om de drukte in gemeentelijke zwembaden te kunnen reguleren: op initiatief van Samir gaat de gemeente speciale zwemuren voor gezinnen instellen en onder de aandacht brengen. Janneke diende twee moties in: we moeten ons als stad voorbereiden op een grote golf aan uitgesteld zorgvraag. Daarnaast is het belangrijk dat juist nu – nu mensen minder economische zekerheid hebben door de coronacrisis – de verduurzamingsopgave van de stad voor iedereen betaalbaar blijft, door duurzaamheidssubsidies beter te spreiden over de stad. Al deze moties zijn aangenomen! Maar dit is pas het begin! Als je aanvullingen hebt over hoe we eerlijk en sociaal uit de coronacrisis kunnen komen, horen wij dat graag. Mail je suggesties vooral naar [email protected]

Manifestatie tegen afval

Bewoners van Transvaal, de Schilderswijk en Laak zijn de afvalproblematiek in hun wijk meer dan zat! Daarom hebben tientallen bewoners gisteravond in Den Haag hun ongenoegen geuit tegen de troep op straat. Ze liepen vanaf wijkpark Transvaal en naar het stadhuis om de wethouder een petitie aan te bieden. Samir was er uiteraard bij! Het is ook terecht dat bewoners luid en duidelijk van zich laten horen. Het is ook goed dat wethouder Bredemeijer namens het stadsbestuur bij de demonstratie aangaf achter de bewoners te staan. Nu met zijn allen in actie en handen uit de mouwen.

Martijn in actie

Ook Martijn kwam deze week in actie! Zo presenteerde hij een aanpak om malafide verhuurders die misbruik maken kwetsbare huurders aan te pakken. Zeker bepaalde, zwakke wijken zijn een magneet voor dit soort verhuurders, terwijl juist fatsoenlijk verhuurderschap voorop zou moeten staan. Ook wordt er weer flink geïnvesteerd in Zuidwest! Zo wordt er 7,6 miljoen euro uitgetrokken om bijvoorbeeld stadslandbouw te stimuleren en betaalbare of gratis kinderopvang te realiseren. De Telegraaf schreef erover.

Zoals jullie kunnen lezen, hebben we de schouders er weer flink onder gezet afgelopen week. Even uitrusten is er dit weekend voor mij even niet bij, er staat mij een verhuizing naar de Schilderswijk te wachten. Ik kan niet wachten om in die mooie wijk te gaan wonen!

Ik wens jullie een goed weekend toe!

Mikal