Mikal: “Draai herverdeling lkp-subsidie kwetsbare scholen terug”

6 oktober 2021

Fractievoorzitter Mikal wil de herverdeling van leerkansprofiel-subsidies (lkp-subsidies) ongedaan maken. Dit omdat ze zorgelijke geluiden krijgt van basisscholen met kwetsbare kinderen die tonnen minder dreigen te ontvangen. Zo kunnen zij kinderen die het nodig hebben geen extra leer- en ontwikkeltijd meer aanbieden.

Extra les- en ontwikkeltijd voor kansarmere kinderen

Leerkansprofiel-subsidies geven scholen de kans om kinderen zes uur extra les- en ontwikkeltijd te geven. In deze uren ligt er een grote nadruk op taal, maar leren kinderen niet alleen uit boeken. Ze mogen bijvoorbeeld verhalen vertellen via dans of rap. “Dat is vooral belangrijk voor kinderen die door hun omgeving bijvoorbeeld geen rustige ruimte hebben om te leren of weinig familie hebben die hen kan helpen in het huiswerk,” zegt Mikal.

De subsidie wordt dan ook vooral aangevraagd door scholen die kinderen lesgeven die daarom minder kansen hebben om hun talenten te ontwikkelen dan andere kinderen. Denk aan De Petrus Donderschool in Dreven en Gaarden of de Springbok in Transvaal. “Daar zien we dat extra leer- en ontwikkeltijd kinderen met een achterstand echt helpen. En zo dus alle kinderen dezelfde kansen geven om hun talenten te ontwikkelen,” aldus Mikal.

Problemen

“En juist op die scholen wordt de leerkansprofiel-subsidie nu niet meer gegeven. Ik begrijp dit niet want de wethouder heeft de subsidies juist herverdeeld zodat het geld bij de scholen terecht komt die dit het hardst nodig hebben. Het tegenovergestelde gebeurt nu.”

Dat leidt tot grote problemen. “Zo hoor ik bijvoorbeeld van scholen in Transvaal en Mariahoeve dat zij een tot twee ton minder krijgen. Dan kunnen ze kinderen die dit het hard nodig hebben geen extra leer- en ontwikkeltijd meer aanbieden. Zo kan het ene kind wel een diploma halen en later meedoen in de samenleving op zijn niveau, en het andere niet. Dat kan echt niet,” aldus Tseggai. Daarom dient ze donderdag in de gemeenteraad een motie in om deze herverdeling ongedaan te maken.