Mikal presenteert het stembusakkoord anti-discriminatie

18 februari 2022

Mikal heeft een Stembusakkoord anti-discriminatie opgesteld, dat vrijdag 18 februari wordt ondertekend door diverse Haagse politieke partijen. Met het ondertekenen van dit akkoord beloven de partijen er van 2022 tot 2026 alles aan te doen zodat niemand in Den Haag wordt uitgesloten op basis van hun huidskleur, geloof of afkomst.

“Juist nu, voor de gemeenteraadsverkiezingen, moeten we laten zien waar wij als partijen voor staan en voor kiezen. En dat is niet islamofobie, antisemitisme, vrouwenhaat of een andere vorm van racisme en discriminatie. Wij willen daar juist een vuist tegen maken. Om dat te laten zien en af te spreken hoe we dit gaan doen, heb ik dit stembusakkoord opgesteld,” aldus Mikal Tseggai, fractieleider van de PvdA Den Haag en initiatiefnemer van het stembusakkoord. Aan het stembusakkoord hebben ook de Partij van de Dieren, de HSP, de SP, Groenlinks en de ChristenUnie-SGP meegeschreven. “Racisme en andere vormen van discriminatie komen helaas nog voor in Den Haag: door etnisch profileren, op de arbeidsmarkt en op scholen. Daarom moet de gemeente hier met kracht tegen optreden,” aldus Robert Barker (PvdD).

Gemeente Den Haag en de politie

Het stembusakkoord bevat 11 beloftes aan de stad om racisme en discriminatie aan te pakken. Een brede doorlichting van de gemeentelijke organisatie en de algoritmes die daarbij gebruikt worden, springt eruit. “De toeslagenaffaire heeft laten zien hoeveel leed die modellen kunnen voortbrengen. En de modellen hebben totaal geen zin: je kunt niet op basis van een achternaam of huidskleur zien wie wel of niet fraudeert.” Ook roept het akkoord de burgemeester op een actieve rol aan te nemen richting de politie. Het college zou trainingen over antiracisme en vooringenomenheid, registratie van politiecontrole, een divers politiekorps en bodycams moeten stimuleren.

Diversiteit vieren

Een Haags keurmerk moet bedrijven stimuleren tot het tegengaan van racisme en discriminatie. Als dit toch plaatsvindt, moet de gemeente bedrijven straffen door gemeentelijke vergunningen af te pakken. Leerbedrijven die discrimineren zouden zelfs op een zwarte lijst komen en onderwijsinstellingen geen stagiaires meer toegewezen krijgen. De stad moet haar diversiteit vieren met een slavernijmonument en een lesprogramma over het koloniaal verleden van de stad. Een Haagse coördinator moet onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester na de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar aan de slag gaan met de afspraken in het stembusakkoord.

Lees het stembusakkoord anti-racisme hier.