Nog meer steun voor Haags Klimaatpact

21 februari 2018

Acht raadsleden ondertekenden vorig jaar het Haagse Klimaatpact. Het pact is ambitieus en doet concrete voorstellen voor een duurzame en klimaatneutrale stad. Lobke Zandstra (PvdA): “wij vinden het belangrijk dat wij als stad onze verantwoordelijkheid nemen en de komende jaren grote stappen zetten door huizen te isoleren, huizen duurzaam te verwarmen en te zorgen dat onze stad beter bestand is tegen hitte en regen”.

Onlangs presenteerden de partijen www.haagsklimaatpact.nl. Hier kunnen organisaties, bedrijven en Hagenaars het pact ondertekenen. Joeri Oudshoorn (Haagse Stadspartij): “Ondertussen hebben ruim 50 organisaties en bedrijven en ruim 75 individuele Hagenaars het pact omarmd en op de website een persoonlijke boodschap achtergelaten. Wij zijn blij te zien dat ons pact zoveel steun heeft.”

Het pact kan ook op steeds meer steun rekenen bij politieke partijen. Deze week ondertekende Hanne Drost (SP) het pact. Ook twee nieuwe partijen op het Haagse toneel zetten hun handtekening: NIDA en Dynamo. De ondertekenaars van het pact vertegenwoordigen 30 zetels in de huidige gemeenteraad. Op basis van de huidige peiling is dat 32 zetels na de verkiezingen. Dat is ruim tweederde. Hiermee is er breed draagvlak voor de maatregelen. Arjen Kapteijns (Groenlinks): “Met deze steun op de website en de steun onder de politieke partijen moet een nieuwe college – van welke samenstelling dan ook – dit pact wel als uitgangspunt nemen bij de coalitieonderhandelingen”.

“Hoe meer steun, hoe beter! U kunt het pact steunen met een boodschap aan het college op www.haagsklimaatpact.nl. We zien uw reactie daar graag terug!”, zegt Christine Teunissen (Partij voor de Dieren).