Door op 4 december 2014

Omroep West: Jonge werklozen moeten aan de slag: Gemeente Den Haag biedt een baan aan

DEN HAAG – De gemeente Den Haag gaat de komende jaren tientallen jongeren zelf aan een baan helpen. ‘Wij zijn een grote werkgever en jongeren vormen de kracht van de stad’, zegt de Haagse wethouder Sociale Zaken Rabin Baldewsingh (PvdA).

‘We moeten ervoor zorgen dat zij aan de slag gaan of een opleiding volgen, maar niet thuis op de bank zitten.’

De wethouder wil met ingang van volgend jaar 20 werkloze MBO’ers een zogenoemd traineeship aanbieden bij de gemeente. Zij krijgen dan een training en kunnen dan doorstromen naar een gewone baan. Tot nu toe waren dit soort banen alleen bestemd voor HBO’ers en mensen met een wetenschappelijke opleiding.

Daarnaast komen er bij de gemeente BBL-plekken. Dat houdt in dat werkloze jongeren 4 dagen voor Den Haag gaan werken en 1 dag naar school gaan. Het gaat hierbij om functies die ook een toekomstperspectief bieden, zoals bij de ICT-afdeling in het stadhuis. Bovendien moeten nog eens 100 jongeren met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt bij de gemeente aan de slag via een garantiebaan.

Volgend jaar groot banenplan

De plannen om als gemeente zelf mee te werken aan de bestrijding van de werkloosheid, maken onderdeel uit van het banenplan dat de wethouder volgend jaar presenteert. Dan maakt Baldewsingh duidelijk hoe hij de ambities van het college om 10.000 mensen aan het werk te helpen, wil vormgeven.

De helft van de werklozen is tussen 18 en 27 jaar. Het werkelijke aantal ligt echter hoger. Veel jongeren schrijven zich niet officieel in als werkzoekende en blijven buiten het bereik van instanties als de gemeente en het UWV.

Kwetsbare groep

Vandaar dat de bestrijding van jeugdwerkeloosheid een van de belangrijkste onderwerpen is voor de wethouder. Hij wil de komende 4 jaar in ieder geval 2500 nieuwe banen creëren voor jongeren. Baldewsingh: ‘Het gaat om een kwetsbare groep die we als gemeentebestuur een toekomst willen bieden.’

Aanstaande zaterdag is er in het Haagse stadhuis een grote carrièrebeurs voor jongeren met een opleiding tot HBO niveau. Het bijzondere daarvan is dat de werkgevers die zich presenteren ook daadwerkelijk banen in de aanbieding hebben. In totaal bijna 2000.

Maar ook een opleiding

Dat betekent volgens de wethouder dat jongeren zonder werk het stadhuis kunnen binnenlopen en met een baan het weer verlaten. Anderen krijgen direct een passende opleiding aangeboden.