Door op 10 oktober 2014

Op werkbezoek in Wateringse Veld

Woensdagochtend heb ik samen met Wilja Krikke van het PvdA-wijkteam Wateringse Veld een werkbezoek gebracht aan Wateringse Veld. Sinds deze zomer ben ik – naast Leidschenveen en Ypenbrg – stadsdeelwoordvoerder voor Wateringse Veld. Het was een zeer geslaagde eerste kennismaking met Wateringse Veld in mijn rol als raadslid.

De Fontein
Allereerst brachten we een bezoek aan basisschool de Fontein (http://www.fontein.nl/). Het is een enorm grote school met meer dan 1000 leerlingen. Zo groot zie je ze zelden in de stad. Zelfs met zoveel leerlingen, hebben ze nog een wachtlijst voor de kleutergroepen. Dat zie je vaker in Vinex wijken. Gelukkig maakt de school van binnen geen massale of drukke indruk. We spraken met de directeur over een ‘nieuwe’ wijk die steeds gewoner wordt. De school is na meer dan tien verhuizingen nu geworteld tussen de bibliotheek en het CJG aan de Laan van Wateringse Veld. Een mooie plek die samenwerking in de hand werkt. We waren onder de indruk van de rekenlessen met behulp van tablets. Een groot voordeel daarvan: het werk van scholieren wordt meteen nagekeken. Tegelijkertijd kan de docent op het schoolbord alle gegeven antwoorden volgen. Een uurtje is natuurlijk te kort om de hele school te zien, maar het was een zeer prettige eerste kennismaking.

image_4 image_1

Buurtpreventieteam en wijkagenten
Het buurtpreventieteam (http://www.buurtinterventieteam.nl/) is zeer actief in de wijk. Elke week wandelen ze door de wijk, melden ze overlast, geven ze tips en zijn ze de oren en ogen van de politie. Een aantal mensen is opgeleid en geeft preventieadvies om woninginbraken tegen te gaan. Dat is natuurlijk heel nuttig. Helaas wordt er nog steeds te vaak ingebroken. Gelukkig daalt het aantal inbraken wel en worden er ook mensen opgepakt. Het blijft belangrijk dat mensen meldingen doen bij de politie als ze iets verdachts zien. Niet na het weekend, maar meteen als je wat ziet! Hoe meer signalen de politie krijgt, hoe beter ze hun werk kunnen doen. We spraken met het buurtpreventieteam en wijkagenten over preventie, wat nu eigenlijk overlast is, het ontbreken van een politiebureau in de wijk en nog veel meer.

image_3

Mooi
Bij Mooi (http://www.stichtingmooi.nl/) konden we aanschuiven bij de nazit van een casusoverleg. Daardoor zagen we gelijk hoeveel er wordt samengewerkt in de wijk. Men weet elkaar goed te vinden en durft ook door te verwijzen. In het wijkcentrum wordt huiswerkbegeleiding geboden, is een meidengroep actief en hebben jongeren een plek om samen te komen. Voor te veel mensen geldt dat ze eenzaam zijn. Veel mantelzorgers hebben behoefte aan respijtzorg (iemand die de zorg tijdelijk overneemt). Gelukkig gaat het niet alleen om problemen. Er wordt bijvoorbeeld ook ingezet op het bieden van een oppascursus voor jongens en meisjes tussen de twaalf en zestien. Op die manier is het wijkcentrum en het Centrum voor Jeugd en Gezin er voor de hele wijk.

Trimbaan en stadsboerderij
We namen ook nog een kijkje bij de trimbaan in de ecologische zone en de stadsboerderij. Ook dat is Wateringse Veld! Het zijn beide mooie voorzieningen waar wijkbewoners graag gebruik van maken!

image_5image

Woont of werkt u ook in Wateringse Veld? Heeft u iets om ons te laten zien? Wij komen graag een keertje langs!