Oproep aan stadsbestuur tot kinderen niet afsluiten van drinkwater

12 april 2022

Toegang tot schoon drinkwater is een mensenrecht. Nu sluiten publieke waterbedrijven gezinnen met kinderen hier echter nog van af. Daarom stellen wij hier met de SP, ChristenUnie/SGP, Haagse Stadspartij (HSP) en Partij voor de Dieren schriftelijke vragen over aan het stadsbestuur.

Basisbehoefte

“We moeten gewoon geen gezinnen in Den Haag afsluiten van een basisbehoefte als water,” zegt ons raadslid Janneke. Nu gebeurt dat echter wel. Kinderrechtenorganisatie Defence for Children en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) hadden een rechtsaak aangespannen tegen publieke waterbedrijven. Zij vinden een afsluiting van drinkwater ook in strijd met de rechten van het kind. De rechter besloot anders. “Dan maar via de politiek,” aldus Janneke. Ze leverde dan ook graag input toen de SP het initiatief nam tot schriftelijke vragen.

Controleren, waarschuwen en doorverwijzen

De partijen vragen hoeveel huishoudens met kinderen Dunea de afgelopen jaren heeft afgesloten van het water. Ook willen ze weten of het publieke waterbedrijf hier in de coronapandemie terughoudender in was en of Dunea dit kan blijven. De raadsleden roepen de gemeente op om Dunea te verzoeken vóór een waterafsluiting te controleren of er kinderen op het adres wonen en als dit het geval is dus geen water af te sluiten. Gezinnen die afgesloten dreigen te worden zouden op tijd  gewaarschuwd en doorgewezen moeten worden naar schuldhulpverlening van de gemeente.