Permanente winteropvang voor daklozen: We zijn er nog lang niet

Door Janneke Holman op 13 december 2018

Dolblij waren we in februari, en met ons vele dakloze mensen en belangenbehartigers in de stad, toen eindelijk het voorstel werd aangenomen om vanaf deze winter permanent een laagdrempelige, gratis opvang te openen voor dakloze mensen. De winterkouderegeling – dat de winteropvang alleen opent als het vijf nachten achter elkaar de gevoelstemperatuur onder nul is -, zou van verleden tijd zijn: dakloze Hagenaars zouden er elke nacht terecht kunnen, in de koude natte wintermaanden zou niemand op straat hoeven slapen.

Helaas komt de nu ingevoerde winteropvang hier nog niet in de buurt. Ja, er worden gelukkig een hoop goede stappen door de wethouder gezet: er komt nieuwe opvanglocatie in het voormalig Juliana Kinderziekenhuis aan de Sportlaan, waar dakloze mensen die klaar zijn om hun leven weer op te pakken terecht kunnen. Er worden ook een aantal kleinschalige locaties geopend, waardoor er meer ruimte vrij komt bij de opvang aan de Zilverstraat waar de winteropvang wordt georganiseerd.

Maar voor die winteropvang worden nu helaas toch weer drempels opgeworpen. Dezelfde drempels die er nu voor zorgen dat mensen op straat slapen, in plaats van in de reguliere nachtopvang die het hele jaar geopend is. Voor de winteropvang betalen mensen net als in de reguliere nachtopvang 2 euro. En hoewel de eerste nacht niemand in de winteropvang geweigerd wordt, moeten ze de volgende dag langs het daklozenloket om een zorgpas te regelen, waar bepaald wordt of iemand recht heeft op een plek in de winteropvang. En dat zijn juist de drempels die op dit moment mensen afschrikken, vaak omdat ze al het vertrouwen in de overheid en instanties verloren zijn. Door deze opzet blijft dus ook de aparte winterkouderegeling nodig, terwijl juist dát de permanente situatie zou worden.

Hiermee lijkt de winteropvang meer op de reguliere nachtopvang, dan op de permanente winteropvang zoals in Amsterdam, die we in Den Haag als voorbeeld zagen. Terwijl we juist in februari met een meerderheid van de gemeenteraad geconstateerd hadden dat de drempels voor een permanente winteropvang zo laag mogelijk moeten zijn.

De wethouder zegt dat hij de ervaringen van dit jaar meeneemt naar de volgende jaren, en dat deze opzet nu het hoogst haalbare is. Ik zie nu gemiste kansen. Alleen al de eigen bijdrage van 2 euro zou toch makkelijk deze winter al van tafel kunnen, waardoor de opvang gratis is. Stappen die nu gezet kunnen worden, zodat deze winter meer dakloze mensen een dak boven hun hoofd hebben.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman