PvdA eist gezamenlijk plan van wethouders De Mos en Van Tongeren voor aanpak afvalprobleem

Door Janneke Holman op 28 augustus 2019

De PvdA wil een gezamenlijk plan van wethouders Richard de Mos (buitenruimte, zwerfafval) van Liesbeth van Tongeren (afvalinzameling- en verwerking) zien voor de aanpak van het afvalprobleem in de stad. Al maanden trekken Hagenaars onder de Twitter-hashtag #RichardRuimtOp bij de wethouder aan de bel over rotzooi in de stad rond ondergrondse afvalcontainers. Nu is de partij van De Mos een petitie gestart om containers vaker te legen, om zo de schuld bij wethouder van Tongeren in de schoenen te schuiven. PvdA-raadslid Janneke Holman: “Belachelijk dat coalitiepartijen elkaar in de haren vliegen. Welke boodschap hebben Hagenaars hieraan? Zorg er gewoon samen voor dat de bende wordt opgeruimd!”

Volgens de PvdA werken de wethouders nu langs elkaar heen. De Mos is verantwoordelijk voor alles wat buiten de containers gebeurt, terwijl Van Tongeren verantwoordelijk is voor alles wat er in de containers gaat. Zo heeft De Mos een campagne om zwerfafval tegen te gaan gelanceerd, die tot nu toe weinig resultaten laat zien. Daarnaast probeert Van Tongeren de leegmomenten van afvalcontainers te verbeteren, waarvan ook onduidelijk is wat het effect is. Holman: “Er wordt overduidelijk al niet lekker samengewerkt, en dit gezwaai met petities zet de boel onnodig op scherp. Ik maak me ernstige zorgen of beide wethouders nog wel in staat zijn om er samen uit te komen. Daarom eis ik een plan waarin ze laten zien hoe ze het afvalprobleem sámen gaan oplossen.”

Volgende week debatteert de gemeenteraad over de handhaving in de buitenruimte. Daar zal Holman vragen om een plan dat laat zien hoe wordt samengewerkt om het afvalprobleem op te lossen, en of het stadsbestuur genoeg geld vrijgemaakt om de problemen überhaupt te lijf te gaan. “Met dit politieke moddergooien is geen enkele Hagenaar geholpen. Niet kissebissen, maar poetsen dus!” besluit het PvdA-raadslid.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman