Door op 18 november 2011

PvdA en D66: “Haagse terrasverwarming op lager pitje”

Een lastige discussie: het comfort van een verwarmd terras tegenover de verspilling van energie die daarmee gepaard gaat. Feitelijk verwarm je immers de buitenlucht. Volgens PvdA en D66 moet dit milieuvriendelijker kunnen.Tijdens haar maandelijkse Milieucafé op dinsdag 16 november jl. presenteerde het Haags Milieucentrum (HMC) de notitie ‘Lekker buiten bij de kachel’. Hierin wordt de mate van energieverspilling door terrasverwarmers aangegeven en tevens hoe dit een flink stuk minder kan. Volgens PvdA en D66 biedt de notitie goede handreikingen voor een energiezuinig beleid.

PvdA-raadslid Bas Sepers, die deelnam aan het debat in het Milieucafé, was aangenaam verrast door zowel de notitie als de positieve reactie van de aanwezige vertegenwoordigers van de horeca, Henny van Beek (voorzitter Koninklijke Horeca Nederland Den Haag) en Maarten Hinloopen (horecaondernemer). “Zij zien de noodzaak en zijn zeer bereid mee te denken en een steentje bij te dragen”, aldus Sepers.

De PvdA-er hecht veel waarde aan deze positieve houding. Sepers: “Een duurzaam Den Haag bereik je alleen door de handen ineen te slaan. Ik zie hier dan ook een mooie uitdaging voor de Haagse horeca en de gemeente om onze stad een stukje energiezuiniger te maken.”

Zijn collega van D66 Martijn Bordewijk is eveneens enthousiast. “Energie besparen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de ondernemer. Er is dus sprake van een gedeeld belang. Als je hierin samen optrekt zal er ook sprake zijn van een gedeelde winst. Wij zijn benieuwd!”

Lees hier de schriftelijke vragen >>