Door Jeltje van Nieuwenhoven op 3 oktober 2012

PvdA en D66: makkelijker fiets mee in OV

PvdA en D66 willen dat de tijden waarop je een fiets mee mag nemen in de RandstadRail ruimer worden. Het moet in Den Haag makkelijk zijn om met het OV van deur tot deur te reizen. “De mogelijkheid om de fiets mee te nemen in de RandstadRail maakt het OV aantrekkelijker, en dus een beter alternatief voor de auto”, aldus D66-raadslid Joost Sneller. PvdA-raadslid Jeltje van Nieuwenhoven: “Het zou goed zijn om een voorbeeld te nemen aan de NS, die het al 20 uur per dag toestaat om een fiets mee te nemen in de trein.”Onduidelijk
Weinig reizigers zijn op de hoogte van de mogelijkheid om je fiets mee te nemen in de RandstadRail. Momenteel kan dat alleen na 19:00 uur en in het weekend, maar D66 en de PvdA willen dit uitbreiden. Sneller: “De NS hanteert bijvoorbeeld spitstijden van 6:30-9:00 uur en 16:30-18:00 uur. Dit klinkt veel logischer voor reizigers.” Op eerdere vragen hierover werd geantwoord dat de tram ook toegankelijk moest zijn voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Op drukke tijden is er dan geen ruimte meer voor een fiets. Na bijna 6 jaar RandstadRail en met de reizigersaantallen die dankzij de OV-chipkaart inzichtelijk zijn geworden, moet het mogelijk zijn om nog eens kritisch naar dit argument te kijken.

Nieuwe Avenio-tram
Vanaf 2014 gaat R-net van start. R-net staat voor een herkenbaar openbaar vervoer netwerk van metro, tram en bus dat de komende jaren in de Randstad gaat rijden. R-net verbindt de belangrijkste economische centra in de Randstad en maakt gebruik van het bestaande OV-netwerk. In de Avenio-toestellen die voor R-net gebruikt zullen worden is het ook makkelijk om de fiets mee te nemen. R-net gaat op de tramlijnen 9, 11, 15 en 17 rijden. “We willen weten hoe het college en de HTM van plan zijn om met de ‘fietsenregeling’ voor deze trams om te gaan”, aldus Van Nieuwenhoven.

Bij de ingebruikname van RandstadRail in 2006 is door een motie van de PvdA de mogelijkheid gecreëerd om fietsen toe te laten in de RandstadRail.

Hier vindt u de schriftelijke vragen >>

Jeltje van Nieuwenhoven

Jeltje is Raadslid en kandidaat-raadslid voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Ze heeft een grote staat van dienst in de politiek. Zo was ze 23 jaar Kamerlid, waarvan vier jaar Kamervoorzitter. Op 74-jarige leeftijd sluit zij haar indrukwekkende carrière af, na acht jaar gemeenteraadslid in Den Haag. Met liefde blijft ze haar partij ondersteunen,

Meer over Jeltje van Nieuwenhoven