Door op 19 maart 2013

PvdA: ‘Meer topsalarissen aanpakken’

DEN HAAG – Ook bestuurders van bedrijven, organisaties en instellingen waarin de gemeente Den Haag aandelen heeft, mogen niet meer verdienen dan 130 procent van het salaris van een minister. Dat vindt de PvdA in de Haagse gemeenteraad.

In de praktijk gaat het om bedrijven als Eneco, de HTM, de Bank Nederlandse Gemeenten, United Fish Auctions, Dunea en ADO Den Haag maar ook organisaties als het Stadsgewest Haaglanden, de veiligheidsregio en diverse industrie- en bedrijfschappen. ‘Ik vind dat de normen moeten zijn gericht op alle organisaties die in de publieke sfeer opereren, dus waarom ook niet voor deze bedrijven en instellingen,’ zegt PvdA-raadslid Bas Sepers.

130 procent van ministersalaris
De gemeente Den Haag heeft al scherpe eisen gesteld aan organisaties die subsidie krijgen van de gemeente, zoals woningbouwcorporaties, scholen en zorginstellingen. De gemeente besloot onlangs kortingen op te leggen als deze organisaties mensen in dienst hebben die meer verdienen dan de zogenaamde WNT-norm: 130 procent van het salaris van een minister. In de praktijk is dat 228.600 euro.

Aanwijzingen van grootverdieners
De PvdA heeft nu ook een overzicht gevraagd van ‘topinkomens bij gemeentelijke deelnemingen en verbonden partijen’, zoals dat officieel heet. Volgens Sepers zijn er aanwijzingen dat ook bestuurders en directeuren bij dit soort bedrijven en instellingen meer verdienen.

Hij wil in ieder geval een overzicht van het Haagse college van burgemeester en wethouders bij welke dat het geval is en een oordeel of het haalbaar is om daar iets aan te doen.

Vooral bestuurders aanpakken
Sepers zelf denkt dat het mogelijk om als aandeelhouder af te dwingen dat de beloningen omlaag gaan. Volgens hem moeten er ‘wel heel goede argumenten op tafel komen’ om dit niet te doen. Als dat inderdaad gebeurt, zouden in het uiterste geval ook de voetballers van ADO in de toekomst niet meer dan 228.600 mogen verdienen. Maar volgens Sepers gaat het in eerste instantie om ‘bestuurders’. Toch wil hij in ieder geval wel een discussie over de salarissen van de spelers die meer verdienen.

Bron: Omroepwest.nl