Door op 5 oktober 2017

PvdA wil dat Haagse politie meedoet aan landelijke pilot stopformulieren

De Haagse politie-eenheid moet meedoen aan een landelijke proef met stopformulieren om etnisch profileren tegen te gaan. Dat vinden PvdA, GroenLinks, D66 en HSP die in de Haagse gemeenteraad al lange tijd pleiten voor een dergelijke proef.

De landelijke pilot behelst een registratie van iedere controle die plaatsvindt en is bedoeld om etnisch profileren tegen te gaan. Dat zei de Landelijke Portefeuillehouder Diversiteit van de Nationale Politie gisteren in een interview in de Volkskrant. De partijen in de Haagse raad pleitten al langer voor een proef waarbij de politie de reden van een staande houding gaat noteren. Hiermee wordt voor burgers duidelijk waarom de politie hen aanspreekt. Ook kan bij een discussie worden aangegeven dat iemand vanwege zijn of haar gedrag en niet op basis van uiterlijke kenmerken is aangesproken.

Burgemeester Pauline Krikke liet eerder dit jaar weten open te staan voor een proef in Den Haag zodra landelijke en technische ontwikkelingen dat mogelijk maken. Dat lijkt nu het geval te zijn. Na felle debatten in de Haagse gemeenteraad steunde een politieke meerderheid vorig jaar zomer al het voorstel van bovengenoemde partijen voor een pilot.