Door op 4 december 2014

PvdA wil óók plek voor studenten

De radicale ombouw van kantoorgebouwen naar appartementencomplexen in de stad moet straks niet alleen ten goede komen van Hagenaars met geld. De PvdA-fractie in de gemeenteraad legt de ‘keiharde eis’ op tafel dat in bijvoorbeeld de leegkomende ministeries óók plek komt voor studenten en andere inwoners met een laag inkomen.

De partij maakt zich zorgen over de sociale-woningvoorraad in Den Haag. Van alle nieuwbouw moet dertig procent bestaan uit goedkopere koopwoningen (maximaal 180.000 euro) en huurhuizen en -appartementen (maximaal 700 euro), maar dat voornemen dreigt niet te worden waar gemaakt. ,,Kijk naar Kijkduin. Daar gaan honderden appartementen gebouwd worden, maar goedkope woningen zitten er echt niet bij,” zegt PvdA-raadslid Rajesh Ramnewash. ,,En in Moerwijk willen we gemengder gaan bouwen, waardoor de goedkope woningen juist moeten wijken voor duurdere huizen.” Bij de grootschalige omvorming tvan kantoren tot appartementencomplexen (40.000 woningen in 2040) mag niet hetzelfde gebeuren, zegt de PvdA met nadruk. Ramnewash: ,,We houden dus keihard vast aan de afgesproken norm van 30 procent sociale woningen.” Volgens het raadslid kunnen de Haagse woningbouwcorporaties die klus financieel best aan. Want volgens de motie-Monasch, onlangs aangenomen in de Tweede Kamer, hoeven corporaties die kantoren ombouwen tot sociale woningen een rijksheffing niet te betalen.

Bron: AD/Haagsche Courant, 3 dec 2014