PvdA-fracties Haaglanden eisen snel nauwe samenwerking voor islamitische begraafplaats

23 juni 2021

Samen met de PvdA-fracties Westland, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer eisen we van onze gemeentes snel een nauwe samenwerking voor een islamitische begraafplaats in de regio. Wij horen nog te vaak dat overleden mensen weken in een koelcel wachten op een vlucht naar het land van herkomst of het vinden van een geschikte plek in Nederland. Dat is mensonterend en onacceptabel,” zegt onze fractievertegenwoordiger en initiatiefnemer Samir Ahraui.

Wachten beu

Samir vroeg eerder al om een islamitische begraafplaats in de regio. Wethouder Bredemeijer van het Haagse CDA zei namens het college dat daar geen plek voor was in Den Haag. Wel zou hij de initiatiefnemers voor zo’n begraafplaats helpen bij een initiatief. “Maar van die belofte hebben we nog maar weinig actie gezien. Wij zijn het wachten beu,” zegt Samir.

Daarom pleiten de verschillende gemeenteraadsfracties voor een gezamenlijke taskforce. Die was eerder al een groot succes in Rotterdam. “Wij willen dat deze taskforce een geschikte plek zoekt en de tussentijdse resultaten van deze zoektocht elke drie maanden aan ons rapporteert. Wij willen dat de gemeente voor het einde van dit jaar de eerste schep in de bodem heeft gezet.”

Diverse regio

Het gaat om een begraafplaats voor naar verwachting meer dan honderdduizend inwoners van de regio Haaglanden. Alleen al in Den Haag hebben 80.000 inwoners een islamitische achtergrond. “Deze regio is erg divers en daar mogen we trots op zijn,” zegt Samir. “We moeten elke inwoner de ruimte geven om te wonen, te werken, maar ook om op de gewenste manier de wereld te verlaten.”

Steeds meer islamitische inwoners willen begraven worden in hun eigen regio. “Deze generatie wil begraven worden op een plek waar ze zich thuis voelen. En als ze toch in het land van herkomst begraven willen worden, is dit vaak onmogelijk wegens beperkte financiële middelen of nu de coronapandemie.” In tegenstelling tot ‘gewone’ algemene begraafplaatsen in Nederland, geven Islamitische begraafplaatsen eeuwigdurende grafrust aan moslims.