Red Buurtsport Vereniging De Mussen!

20 oktober 2020

Buurtsport Vereniging De Mussen moet gered worden. Dat stelt de Haagse PvdA naar aanleiding van het bericht dat de buurtsportvereniging ten onder dreigt te gaan. Juist in de Schilderswijk, waar grote gezondheidsachterstanden zijn en de sportdeelname het laagst is van de hele stad, is de buurtsportvereniging volgens de PvdA een ontzettend belangrijke organisatie. Daarom moet deze organisatie wat fractievertegenwoordiger Samir Ahraui betreft koste wat kost worden gered: “Bewegen en sporten is zo belangrijk voor bewoners van de Schilderswijk. Daarom was de schok groot toen ik hoorde dat een van de laatste sportvoorzieningen daar dreigt te moeten sluiten. Want juist in deze wijk, waar bewoners met veel gezondheidsproblemen kampen, zoals overgewicht en eenzaamheid, moet iedereen kunnen sporten. Buurtsport Vereniging De Mussen helpt dat mogelijk te maken.”

Gisteren verstuurde Buurtsport Vereniging De Mussen een noodkreet over hun situatie naar het college. De vereniging, met 500 actieve leden, dreigt namelijk aan hun eigen succes ten onder te gaan. Want de kosten van een lid overstijgen de inkomsten, en doordat de vereniging geen accommodatiesubsidie krijgt en financiering vanuit Europese fondsen afloopt, is de situatie financieel gezien onhoudbaar. Volgens Ahraui moet de gemeente op korte termijn alles op alles zetten om de vereniging te helpen om hun belangrijke werk voort te kunnen zetten. Ahraui: “In de Schilderswijk is al een enorm tekort aan sportfaciliteiten- en verenigingen. We pleiten er al langer voor om hierin te investeren en sporten toegankelijk te maken. Dan is het minstens zo belangrijk om bestaande verenigingen te ondersteunen.”

Buurtsport Vereniging De Mussen is volgens Ahraui meer dan alleen een sportvereniging. “Niet alleen geeft de vereniging verder voorlichting over een gezonde levensstijl, ook zorgt het ervoor dat bewoners elkaar kunnen ontmoeten en uit hun sociale isolement  komen. Voor met name veel kwetsbare vrouwen uit de wijk is dit cruciaal. Zo’n belangrijke en verbindende organisatie mag niet voor de Schilderswijk verloren gaan.”

De Haagse PvdA, die eerder al aan de bel trok over de lage sportdeelname in de Schilderswijk, heeft schriftelijke vragen ingediend.