Openbaar vervoer: een fundamentele voorziening voor Den Haag. Daarover mocht ik afgelopen week het woord voeren in de raadscommissie. De bus en de tram brengen de inwoners van onze stad niet alleen van en naar hun werk, maar ook naar het ziekenhuis, naar school, of naar elkaar, op bezoek bij familie en vrienden.
Als PvdA maken we ons daarom ook hard voor openbaar vervoer dat betaalbaar is, en beschikbaar voor mensen uit de hele stad. Want helaas is dat voor veel mensen niet zo.
We hebben lang gepleit voor gratis openbaar vervoer voor kinderen, en dat wordt nu ook werkelijkheid. Vanaf eind maart kunnen kinderen van 4 tot 11 jaar gratis reizen met het openbaar vervoer. Daar zijn we ongelofelijk blij mee. Want de portemonnee van je ouders zou niet mogen bepalen of je mee mag met de chauffeur of niet. En door inzet van onze fractievoorzitter Janneke is deze proef, die oorspronkelijk tot eind 2025 zou duren, verlengd tot het einde van 2026, bijna twee jaar dus!
Maar het openbaar vervoer in de stad staat ook onder druk. Afgelopen Prinsjesdag werd er door het kabinet een begroting in elkaar geflanst en daarna door de Tweede Kamer geloodst. Pas achteraf werden de gevolgen ervan duidelijk. En als Den Haag krijgen we de zure vruchten op ons bord. Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag krijgt een bezuiniging van maar liefst 110 miljoen euro voor de kiezen.
Het wordt voor Den Haag een gigantische uitdaging, om ook in de toekomst betaalbaar en bereikbaar openbaar vervoer voor onze bewoners te garanderen. En daar zullen we ook keuzes moeten maken. Ook over onze plannen voor de lange termijn.
Grote projecten worden vaak mede met geld vanuit het Rijk gefinancierd. Denk aan de projecten waarmee we delen van de stad ontsluiten, zoals de Vlietlijn naar de Binckhorst, of de plannen voor het Koningscorridor vanaf het centrum richting de kust of het Zuidwestlandcorridor richting Zuidwest en het Westland. Voor de Vlietlijn is al veel in gang gezet, en heeft ook prioriteit volgens het college.
De wethouder kon ons verzekeren dat de kortingen op het openbaar vervoer nog geen directe gevolgen hebben voor deze investeringen op de lange termijn.
Toch vindt de PvdA dat we hier ook scherp naar moeten blijven kijken. In de Binckhorst, net zoals in Zuidwest, hangt de bouwopgave van duizenden woningen samen met goed bereikbaar openbaar vervoer. En door de woningbouw in Zuidwest zal de druk op het OV daar alleen maar groter worden. Wat de PvdA betreft krijgt de ontwikkeling van de Zuidwestlandcorridor dan ook prioriteit boven de Westzijde van de Koningscorridor naar de kust en de internationale zone.
Het kabinet stelt Den Haag voor moeilijke keuzes. En die keuzes gaan ook over de toekomst van onze stad.
De PvdA hoopt dat het college verstandige keuzes maakt voor een toekomstbestendig openbaar vevoer en een leefbaar Zuidwest. Wij zullen ons in ieder geval hard blijven maken voor al die gewone mensen die dag in, dag uit, de tram, bus of metro nodig hebben. Zodat alle Hagenaars zeker zijn van betrouwbaar OV.