Samir komt op voor bibliotheken

22 juni 2021

Samir heeft zich ingezet voor de bibliotheken in Den Haag. Hij riep op tot een volwaardige bibliotheek in Moerwijk en een nuttige bestemming voor overbodige boeken uit de centrale bibliotheek. Daarvoor dient onze fractievertegenwoordiger moties in.

Moerwijk

“Moerwijk is een prachtige, maar ook een kwetsbare wijk; er zijn veel sociale problemen zoals armoede en veel mensen kunnen niet goed lezen en schrijven,” aldus Ahraui. Zo voelt een kwart van de bewoners vanaf 19 jaar zich eenzaam tegenover 16% in de rest van Den Haag en loopt de helft van de peuters en basisschoolleerlingen het grootste risico op een onderwijsafstand. Nu beschikt Moerwijk enkel over een bibliotheek die maandag en vrijdag van 13:00 tot 16:00 open is. “Dat is natuurlijk belachelijk. Dan zijn mensen aan het werk en zitten kinderen vaak nog op school,” zegt Ahraui.

Daarom pleit Ahraui voor een volwaardige bibliotheek. “Dit houdt in: ruime openingstijden, huiswerkbegeleiding voor scholieren, studeerplekken voor studenten en taal- of sollicitatiecursussen voor volwassenen.” Daarom dient hij een motie in om te onderzoeken welke locaties in Moerwijk geschikt zijn, wat er mogelijk is qua openingstijden en hoeveel dat gaat kosten. “Moerwijk verdient echt meer aandacht; de mensen laten zien dat ze meer sociale cohesie willen en zetten zich hiervoor in.”

Centrum

Gelukkig heeft Den Haag wel een prachtige centrale bibliotheek. Maar door een landelijke wet worden bibliotheken nu getransformeerd naar ontmoetingsplekken. Hierdoor is er minder ruimte voor boeken. Samir hoorde dat een derde van de boeken dan ook weggegooid zullen worden. “Dat is natuurlijk doodzonde. Wij willen dat de gemeente in gesprek gaat met de bibliotheek om een goede plek voor deze mooie boeken te vinden.”