Samir strijdt voor vroeg en veilig zwemmen

9 september 2021

Samir zet deze week in op vroeg en veilig zwemmen. “Dat is belangrijk voor de veiligheid en gezondheid van kinderen,” aldus onze fractievertegenwoordiger. Hij stelt schriftelijke vragen over gevaarlijk roestvast staal in zwembaden en de mogelijkheid op 5-jarige leeftijd al te zwemmen in publieke zwembaden.

Zwemmen vindt Samir in Den Haag extra belangrijk. “Deze stad ligt aan de zee, dus veel kinderen gaan daar op vroege leeftijd heen. Ook hebben we veel binnenzwembaden. Daarnaast bieden hier helaas te weinig scholen schoolzwemmen aan en zijn de wachttijden voor zwemmen erg lang.”

Levensgevaarlijk roestvast staal

Uit navraag van de BNR bleek laatst dat zwembaden nog steeds gevaarlijk roestvast staal gebruiken terwijl dit inmiddels verboden is. Dit nadat in 2011 een baby is overleden omdat geluidsboxen gemonteerd op roestvast staal naar beneden stortten. In 1985 en 2001 stortten ook al daken in door roestvast staal – hier overleden 12 mensen bij. Voor 2017 moesten alle Nederlandse zwembaden aantonen dat zij geen gebruik meer maakten van roestvast staal. Nu blijkt dat de zwembaden bij nieuwe ophangsystemen weer de fout in gaan.

Elke twee jaar inspectie

Samir vraagt het college om het inspectierapport met alle details over het gebruik van roestvast staal in zwembaden waarover de BNR bericht. “En wat het college doet om inspecties bij de zwembaden te faciliteren, bevorderen en/of te verplichten. Want na 2017 was het niet meer verplicht voor zwembaden om deze te laten inspecteren terwijl ik denk dat dit elke twee jaar zou moeten.” Cobra-inspectie gaf aan dat vele zwembaden niet weten van het verbod op roestvast staal. “Daarom heb ik de gemeente ook gevraagd in hoeverre dit bij de Haagse zwembaden het geval is en zo ja of we hen goed kunnen informeren.”

Zwemmen vanaf vijf jaar

Ook vraagt Samir het college nogmaals zwemmen eerder mogelijk te maken. Nu kunnen kinderen vanaf zes jaar het zwembad in; Samir ziet dat liever op vijf jaar. “Uit onderzoeken blijkt dat dit de beste leeftijd is. Bovendien kunnen kinderen nu vaak niet eens zwemmen op hun zesde, want ze staan vaak eerst op een wachtlijst. Ze zijn vaak alweer 7 als ze eindelijk mogen zwemmen.” Het college blijft in de beantwoording van de vragen van Samir bij de zesjarige leeftijd, maar daar gaat Samir tegen in debat.