Schrap regels Participatiewet voor jongeren

Door Janneke Holman op 13 december 2021

Raadslid Janneke wil dat jongeren direct een beroep kunnen doen op een uitkering. Vorige week kondigde Utrecht aan dat ze de regels voor jongeren in de Participatiewet schrappen, omdat ze willen voorkomen dat kwetsbare jongeren in de schulden komen en buiten beeld raken. Janneke wil met Lesley Arp van de SP dat Den Haag het voorbeeld van Utrecht volgt.

Jongeren meteen helpen

Nu moeten jongeren eerst vier weken zelfstandig zoeken naar een opleiding of werk, voor ze geholpen worden door de gemeente en een uitkering krijgen. Juist deze vier weken zijn volgens ons en SP cruciaal: jongeren bouwen schulden op, voelen zich in de steek gelaten en raken zelfs dak- of thuisloos. “Het is veel beter om jongeren meteen te helpen met het vinden van een opleiding of werk, en geldzorgen weg te nemen,” zegt Janneke. “Ook op de langere termijn raken jongeren daardoor minder snel in grote problemen en diepe schulden, en vinden ze sneller werk.”

Meer lef nodig in Den Haag

Utrecht kiest er hiermee bewust voor om de randen van de Participatiewet op te zoeken. Lesley Arp wil ook meer lef zien van de wethouder in Den Haag: “De Participatiewet is een gedrocht waardoor mensen vaak dieper in de problemen komen. Steeds meer gemeentes gaan de barricaden op omdat ze dit in hun eigen stad of dorp zien gebeuren. Dit activisme en opkomen voor onze eigen bewoners mis ik nu in Den Haag.”

We hebben met de SP schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman