Sluiting daklozenopvang Zilverstraat: kind niet met het badwater weggooien

Door Janneke Holman op 10 april 2019

Dakloze Hagenaars die gebruik maken van de opvang aan de Zilverstraat, maken zich ernstige zorgen over de geplande sluiting van de locatie per 1 mei. De vraag is of er voor die tijd genoeg opvangplekken op andere locaties zijn bijgekomen en of mensen niet alsnog op straat belanden omdat er geen bed voor hen is. Dat blijkt ook uit de brief die belangenorganisatie het Straatconsulaat eind maart naar de wethouder stuurde.

Toen de opvang aan de Zilverstraat opende, was deze bedoeld als overloopvoorziening: opvang voor dakloze mensen die nergens anders terecht kunnen en extra bedden voor de winteropvang. Maar door de stijging van het aantal daklozen en de opstopping op andere opvanglocaties door het tekort aan doorstroomvoorzieningen en betaalbare woningen, kreeg de opvang aan de Zilverstraat een permanent karakter. Uit onderzoek van de Haagse Rekenkamer uit januari 2018 bleek de Zilverstraat – een grote hal met stapelbedden, weinig privacy en matige voorzieningen – een van de redenen te zijn om de concluderen dat dakloze mensen in Den Haag slechter uit de opvang komen dan toen ze er in kwamen. Reden voor de PvdA en andere partijen om begin 2018 te pleiten voor kleinschalige opvang en goede zorg en begeleiding voor dakloze mensen. Een ambitie die ook in het huidige college is overgenomen.

Een belangrijke voorwaarde voor de sluiting van de Zilverstraat is altijd geweest dat het kind niet met het badwater wordt weggegooid: éérst genoeg andere opvangplekken, dan pas de Zilverstraat sluiten. Daarover is nu toch onrust ontstaan. De wethouder breidt een aantal andere opvanglocaties uit, maar de vraag is of het genoeg is. In de Zilverstraat was altijd voldoende plek, en nu dreigen groepen tussen wal en schip te vallen. Zo is er nog steeds een tekort aan bedden in de opvang voor jongeren, en blijkt dat mensen met een zorgpas die toegang geeft tot de opvang nu al op verschillende plekken geweigerd worden omdat ze vol zitten. In de brief in reactie op het Straatconsulaat zegt de wethouder aan extra opvangplekken te werken, maar is het onduidelijk of dit daadwerkelijk voor 1 mei lukt.

Voor de PvdA staat voorop: in Den Haag slaapt niemand op straat. De sluiting van de Zilverstraat mag geen reden zijn dat mensen alsnog op een parkbankje of in de duinen belanden. Daarom heeft raadslid Janneke Holman om opheldering gevraagd aan de wethouder.

Lees de schriftelijke vragen hier.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman