Sociale woningbouwplannen: Haagse corporaties doen wat ze kunnen, nu doorpakken!

3 juli 2019

“In geouwehoer kun je niet wonen,” zei bouwwethouder pur sang, Jan Schaefer ooit. De Haagse PvdA beoordeelt het vandaag verschenen collegeplan van het stadsbestuur en de plannen van de Haagse corporaties voor de bouw van sociale huurwoningen dan ook met deze blik: hoe waarschijnlijk is het dat de Haagse woningzoekende met een kleiner inkomen, straks eerder een woning vindt?

Compliment aan Haagse corporaties

In de eerste plaats een dik compliment voor de Haagse corporaties. Ondanks het feit dat de financiële armslag in de Haagse regio het laagst is van Nederland, staat er een indrukwekkende hoeveelheid projecten op stapel. Er gaat weer gebouwd worden, de Haagse corporaties doen het.

Eerlijk zijn over de resultaten

Het aantal sociale woningen dat in aanbouw genomen zal worden, lijkt groot in de plannen van het stadsbestuur. Maar 750 woningen op een totale woningproductie van 4.500 per jaar is bij lange na niet wat we met elkaar hebben afgesproken. Sociale marktwoningen zijn maar tijdelijk betaalbaar. Deze worden namelijk niet door een woningcorporatie verhuurd, maar door marktpartijen en zijn maar voor 20 jaar sociaal. Deze moet je niet meetellen. Dat geldt ook voor studentenwoningen: hard nodig, maar die helpen niet de wachttijd voor een sociale woning te verminderen.

Komt nog bij: het gaat hier om plannen. We weten dat plannen niet altijd lukken. Zeker ook omdat veel op grond van private partijen gebeurt, is de kans dat plannen mislukken levensgroot. Recent zien we dat herhaaldelijk gebeuren: op de Grotiusplaats, het cultuurcentrum, Binck Blocks. Steeds werden sociale huurwoningen geschrapt in de plannen. Dat vraagt veel meer sturing en aandacht. En als je weet dat niet alles lukt, moet je gewoon meer plannen maken!

Wat komt er na deze eerste stap?

Want is het genoeg? Nee. We komen van ver. De afgelopen jaren is de sociale woningvoorraad achteruitgekacheld. Er werd nauwelijks meer betaalbaar gebouwd. Van de dik 4.000 woningen die nu in aanbouw zijn, zijn er maar 90 van een corporatie. We moeten dus van ver komen. Een fikse inhaalslag nodig en we moeten van 90 naar 1.200 met deze woningproductie. Daar ben je niet zomaar.

Verder opvoeren van de sociale bouwambitie met meer hulp en geld van buiten. De PvdA ziet dit als eerste stap. Via verlagen van de verhuurderheffing, veel meer rijksgeld en inzet van corporaties van buiten de regio, moet de ‘planvoorraad’ verder omhoog. Als we de wachttijd niet nog verder willen laten oplopen voor een sociale woning, moeten we 30 procent sociale huur blijven bouwen. Dat lukt nu bij lange na niet, maar zelfs met 750 per jaar ben je er ook nog lang niet. Zeker als je bedenkt dat er ook woningen gesloopt worden.

Eerlijke spreiding betekent ook betaalbaar bouwen op het Zand. Het stadsbestuur moet ook veel meer werk maken van een eerlijke spreiding. Het Zand is op slot gegaan: er mag geen woning meer gesplitst worden en betaalbaar bouwen gebeurt er eigenlijk nauwelijks. Dat kan niet. Zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld in Zuidwest van de 10.000 woningen er geen sociaal zal zijn. Dat is zeer onverstandig.

Na het praten, ook de resultaten

Nu, de ambitie van de Haagse corporaties ligt er. Er is nog veel meer te bereiken met extra geld en inzet van buiten Den Haag. Het komt dan ook echt aan op resultaten. Dat geldt voor de plannen in de stad, maar ook voor de lobby richting het rijk. Het duurt lang en er is nog weinig bereikt.

De PvdA ziet dat het stadsbestuur nu de handschoen heeft opgepakt en het is mooi dat zij de noodzaak voor meer sociale woningen erkent en ermee aan de slag gaat. Nu moet er worden doorgepakt. Want uiteindelijk gaat het er gewoon om dat de sleutel in een slot gedraaid kan worden van een huis dat je betalen kan. Waar je niet voor krom hoeft te liggen.