Spoeddebat over onderliggende redenen van brand op Wouwermanstraat

20 mei 2021

We vragen een spoeddebat aan over de onderliggende redenen van de brand die vanochtend uitbrak op de Wouwermanstraat in de Schilderswijk. Er blijkt sprake te zijn van overbewoning en een slechte bouwkundige staat van de panden.

“Vanochtend hoorden we het verschrikkelijke nieuws van de brand. Toen waren we al bang dat het zou gaan om arbeidsmigranten die uitgebuit worden en de taal niet geheel machtig zijn. Nu blijkt dat dit waarschijnlijk zo is. Er blijkt sprake van overbevolking en de commandant van de brandweer Haaglanden en de burgemeester hebben hun zorgen geuit over de bouwkundige staat van de panden,” aldus Mikal Tseggai, fractievoorzitter en bewoner in de Schilderswijk.

Mikal heeft dan ook een spoeddebat aangevraagd voor woensdag 27 mei. “Dan willen we van het college horen hoe dit heeft kunnen gebeuren en waarom hier niet eerder in is gegrepen. Ook willen we weten welke consequenties hieraan hangen voor de huisjesmelker(s), bijvoorbeeld boetes. En natuurlijk hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.”

PvdA-wethouder Martijn Balster benadrukt al een tijd dat veilige huizen voor arbeidsmigranten belangrijk zijn, maar dat het heel lastig is voor de gemeente hier iets aan te doen als de provincie en het rijk niet meewerken. “En dat is tot nu toe het geval,” aldus Tseggai. “Daarom zullen wij in dit spoeddebat ook inbrengen dat de gemeente echt de provincie en het rijk achter de broek aan moet zitten hierover.”