Door op 16 september 2015

Stevige ambitie nodig van raad en college voor opvang vluchtelingen

De PvdA Den Haag vindt dat de stad zich duidelijk en stevig moet uitspreken voor ruimhartige opvang van vluchtelingen in de stad. De partij heeft daarom een debat aangevraagd over de vluchtelingenopvang tijdens de raadsvergadering van morgen.

PvdA fractievoorzitter Martijn Balster: “Het college moet een zeer stevige ambitie uitspreken voor de opvang van vluchtelingen.
Wij roepen al weken dat Den Haag voorop moet lopen met de opvang van vluchtelingen, als stad van recht en vrede.
Nu moeten er echt spijkers met koppen geslagen worden. Daarom wllen we er morgen het debat over aan. In het belang van alle mensen op de vlucht”. Naar verwachting komt het college vandaag met een brief over de wijze waarop Den Haag vluchtelingen zal gaan opvangen.

De PvdA is zeer bezorgd over de snelheid waarmee ruimte beschikbaar komt voor de opvang. Balster: “Als de (eerste) opvanglocaties nu al stampvol zitten met vluchtelingen met een verblijfsstatus, dan moet er meer capaciteit komen voor deze groep. Maar dan moeten we wel als de wiedeweerga alle leegstaande kantoren en rijksgebouwen geschikt maken. Tot dusverre lopen we daarbij ver achter. Ik hoop dat we nu snel duidelijkheid krijgen over hoe de stad van Vrede en Recht waarmaakt die stad van internationale solidariteit te zijn”.