Stop gasleveringen van Gazprom aan de gemeente Den Haag

Door Janneke Holman op 24 februari 2022

De PvdA, GroenLinks, HSP en D66 in de Haagse gemeenteraad willen dat de gemeente afspraken over gasleveringen met het Russische bedrijf Gazprom zo snel mogelijk staakt. Zij pleiten hiervoor in navolging van de oproep van verschillende vertegenwoordigers van duurzaamheids- en mensenrechtenorganisaties vanochtend in de Volkskrant.

Uit eerder onderzoek van onderzoeksplatform Follow the Money blijkt dat Gazprom ook gas levert aan de gemeente Den Haag. “Wij willen weten welke afspraken met Gazprom er precies zijn, en hoe we die zo snel mogelijk kunnen stoppen,” zegt Janneke Holman, raadslid van de PvdA. “Het is onacceptabel als we als Stad van Vrede & Recht zo indirect de Russische invasie in Oekraïne financieel mogelijk maken.” De Russische overheid heeft nog altijd een meerderheidsbelang in Gazprom en staat onder strakke controle van de Russische president Poetin en bevriende oligarchen. Daardoor vloeien jaarlijks miljoenen aan Nederlands publiek geld indirect naar de Russische staatskas.

GroenLinks-raadslid Maarten De Vuyst wil weten hoe afspraken met Gazprom stroken met de inkoopregels van de gemeente: “Den Haag zou sowieso niets te maken moeten hebben met staatsbedrijven in ondemocratische landen waar mensenrechten niet worden gewaarborgd. Dat geldt voor Gazprom, maar ook voor andere bedrijven.”

De schrijvers van het opiniestuk in de Volkskrant roepen gemeenten op om de kiezen voor duurzame, Nederlandse alternatieven. “Den Haag had al lang minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen en dus van Russisch gas. Toch zien we dat Gazprom keer op keer wint door een prijzenoorlog te voeren en te concurreren op de laagste prijs. Nu is dus zeker het moment dat we als stad moeten kiezen voor duurzame alternatieven,” zegt HSP-raadslid Joris Wijsmuller.

“Wij moeten als stad van Vrede en Recht een keihard signaal afgeven tegen deze invasie. Maar dat kunnen we niet alleen”, zegt D66-raadslid Daniel Scheper. “We moeten met andere gemeenten, waterschappen en met Rijk samen iets doen tegen Gazprom. Dat is nu ons hardste middel als stad. Door samen op te trekken kunnen we Gazprom, en daarmee de Russische overheid, raken waar het pijn doet”.

De partijen hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman