Stop malafide bewindvoerders

Door Janneke Holman op 25 november 2020

Slapeloze nachten, dagelijkse kopzorgen en angst voor deurwaarders of het saldo op je bankrekening: zelfs de kleinste schuld kan je leven breken. Betalingsherinnering na betalingsherinnering, oplopende incassokosten en voor je het weet is er geen weg meer terug uit het moeras van schulden. Een moeras waar helaas duizenden Hagenaars jaarlijks in verzanden.

Gelukkig loopt Den Haag voorop in het voorkomen en aanpakken van schulden: met initiatieven als het Schuldenlab070, Incassovrije Wijken en het Jongeren Perspectief Fonds doet onze stad het goed als het gaat op schuldhulpverlening. Deze en andere initiatieven besprak de gemeenteraad deze week in het debat over het Beleidsplan Schuldhulpverlening.

Malafide bewindvoering nog steeds een groot probleem

Ondanks dat het goed gaat in Den Haag, betekent nog niet dat de hulp aan mensen met schulden waterdicht is en er alsnog mensen zijn die vastlopen in het systeem. Schrijnend zijn de voorbeelden van mensen die te maken krijgen met malafide bewindvoerders. Bewindvoering is één van de laatste stadia van schuldhulp: als mensen echt niet meer in staat zijn om hun eigen geldzaken op orde te krijgen, wijst de rechter een bewindvoerder aan die geldzaken voor diegene regelt.

Helaas gaat er nog veel fout in de bewindvoering. Van slechte hulp aan en slecht contact met degene die onder beschermingsbewind staat, tot ronduit malafide praktijken: kwetsbare mensen die zo lang mogelijk aan het lijntje worden gehouden of expres in de problemen gelaten worden, omdat de malafide bewindvoerder daar zélf geld aan verdient. Schandalige praktijken die we zo snel mogelijk moeten stoppen. In het Beleidsplan Schuldhulpverlening is hier weliswaar aandacht voor, maar zijn de stappen die gezet worden nog te vrijblijvend: gesprekken met de bewindvoerders en een poging om tot afspraken te komen is te weinig om te voorkomen dat bewindvoerders met slechte bedoelingen hun slag slaan.

Gemeente moet meer grip krijgen op bewindvoering

Sommige steden regelen de bewindvoering al zelf, zoals Groningen en Hengelo. Om er zeker van te zijn dat mensen met schulden goed geholpen worden, en ervoor te zorgen dat geld voor schuldhulp niet terecht komt in de zakken van malafide bewindvoerders. Daarom roepen we met steun van veel andere partijen in de raad in een motie op om te kijken of dit ook in Den Haag kan, als de stappen die de wethouder wil zetten te weinig resultaten opleveren.

Daarnaast willen we dat de afspraken die de wethouder met bewindvoerders maakt bindend zijn, waardoor bewindvoerders aan strenge eisen gebonden zijn. Ook een keurmerk, waardoor voor iedereen duidelijk is dat de bewindvoerder aan deze eisen voldoet, kan hierbij helpen.

Het doel van schuldhulpverlening is simpel: we moeten voorkomen dat mensen in de schulden komen, en als iemand toch in dat moeras belandt, trekken we iemand er zo snel mogelijk uit. Dat is waar we in Den Haag aan werken, en meer grip op bewindvoering is hier een belangrijke stap in.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman