Stop samenwerking met discriminerend advocatenkantoor Pels Rijcken

11 november 2021

Het advocatenkantoor Pels Rijcken blijkt na een nieuw bestuur alsnog een onveilige werkcultuur met discriminatie te hebben. Daarom willen wij dat de gemeente Den Haag de samenwerking met dit kantoor zo snel mogelijk beëindigt.

“Dit bedrijf handelt duidelijk naar andere waarden dan die wij belangrijk vinden. Wij als stad van vrede en Recht waarderen bijvoorbeeld eerlijkheid, openheid en gelijke behandeling. Pels Rijcken kan hier na waarschuwingen blijkbaar nog steeds niet naar handelen. Dus moeten we niet meer met ze samenwerken,” zegt fractievoorzitter Mikal

Maatregelen

Het advocatenkantoor werkt al jaren voor de gemeente Den Haag. Nadat bekend werd dat een partner in het kantoor fraudeerde, kwam er een nieuw bestuur. Die probeerde met maatregelen de werkcultuur te verbeteren. Zo moesten partners en werknemers elkaar gaan aanspreken op gedrag dat kon leiden tot of een teken was van fraude, sociaal onveilig gedrag of discriminatie.

Discriminatie

Ondanks de nieuwe maatregelen gaan sommige partners toch door met discriminerend en sociaal onveilig gedrag, blijkt uit onderzoek van het NRC. Homoseksuele en zwarte medewerkers worden structureel beledigd. “Dit is discriminatie en kan dus niet door de beugel. Wij als gemeente hebben afgesproken niet met bedrijven samen te werken die zich hier schuldig aan maken. Dan moeten we daar wel naar handelen en hier niet de ogen voor sluiten.”

Veilige werkplek

Mikal hoopt dat de gemeente op zoek gaat naar een advocaat die zich niet schuldig maakt aan discriminatie en inclusieve denkbeelden heeft. “Wij willen dat de advocaat die onze stad vertegenwoordigt, ook handelt naar de waarden van vrede en recht.”