Terugblik BuurtBabbel Dreven & Gaarden

18 oktober 2021

Afgelopen zaterdag waren we met de BuurtBabbel in Dreven & Gaarden. Een wijk waar de komende jaren veel gaat veranderen. We spraken er o.a. met de buurtmoeders over de slechte kwaliteit van de woningen die zorgt voor hoge energierekeningen, gezondheidsklachten, geluidsoverlast en over de bouw- en sloopplannen. De verbinding in de wijk is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dat willen ze graag ook zo houden. Ook als er meer en nieuwe bewoners komen in de wijk.

Nieuwbouw

Fractievoorzitter Mikal Tseggai, lijsttrekker Martijn Balster en veel (bestuurs)leden waren aanwezig om met buurtbewoners in gesprek te gaan. Zij hadden veel zorgen. “Ik betaal 300 euro per maand aan energiekosten. Mijn huis is zo tochtig en bevat veel schimmels. Er valt niet tegenop te stoken en ik heb longklachten. Ik wil graag een betere woning, maar ik wil ook graag bij mijn buren blijven. Zij zijn enorm belangrijk voor mij,” zegt Asha, een buurtbewoner. Daarom worden de huizen vervangen door mooiere duurzamere huizen.

Over de sloopplannen en nieuwbouw hebben de jongeren wel zorgen: “Op een gegeven moment gaat het zo druk worden dat er chaos gaat ontstaan. Er komen flats van 8 verdiepingen en dat betekent onbekenden in de wijk. Die moeten betrokken worden in de wijk zodat er geen problemen komen. Dat kan door activiteiten te regelen. Maar ik denk wel dat het goedkomt.”

Verbinding

De verbinding in deze vreedzame wijk is erg belangrijk. Sami: “We hebben een hele goede band samen – zowel met de buurtmoeders als de jongerenwerkers als de jongeren: jong en oud. Als we problemen hebben, helpen we elkaar. Ik zie de buurtmoeders als een van mijn eigen moeders want ze staan altijd voor ons klaar. De jongerenwerkers ook. Eigenlijk zijn we één grote familie.”

De jongeren willen graag een eigen plek om samen te komen, te gamen, te chillen. Zo heeft Mehrt leuke plannen om voor wijkgenoten te koken. “We willen een eigen plek als jongeren. Niet alleen voor jongens maar ook voor meiden. Nu doen we wel iets in een ander buurthuis, maar daar mogen we niet alles doen dus daar kunnen we niet onszelf zijn.“

Buurttuin

Bij de Mengelmoestuin spraken we over de verbinding en de positieve ontwikkeling die buurtbewoners met elkaar hebben gemaakt. De buurttuin is een initiatief waarbij bewoners gezamenlijk verantwoordelijk zijn voorde groei en oogst van groenten. Zeyneb: “Mensen ontmoeten elkaar hier niet alleen maar zijn ook gezonder gaan eten en leven.”

Sport

We spraken met buurtsportcoach Mounaim en jongerenwerker Ashraf bij het Cruyff Court in het Pagepark aan de Pachtersdreef over het belang van verbinding zoeken met actieve buurtbewoners. Met inzet van de buurtmoeders en jongeren in de wijk bleef het met Oud & Nieuw rustig op straat. Buurtsportcoach Mounaim: ”We organiseren verschillende sport – en spelactiviteiten. Dat zorgt voor betrokkenheid en voor een betere gezondheid. Jongeren kunnen zich beter ontwikkelen en de coronakilo’s vliegen er weer af. Er is zelfs een bootcampgroep met 70-plussers.”

Borrel

De Borrel bij Pandje 4 werd verzorgd met heerlijke eigen gemaakte hapjes door de buurtmoeders. Er kwamen aardig wat buurtbewoners op af en gaf ons de gelegenheid om rustig nader met elkaar in gesprek te gaan. Het waseen zeer geslaagde dag.