Terugblik BuurtBabbel Rustenburg-Oostbroek

10 december 2021

Tijdens de BuurtBabbel bezoeken we een Haagse wijk om te zien en horen wat de bewoners en organisaties doen of willen. Zo zien we wat er reilt en zeilt in alle Haagse wijken.
Zaterdag 4 december wandelden we met enthousiaste kandidaten en leden van de Haagse PvdA onder leiding van de Bewonersorganisatie Rustenburg-Oostbroek (BORO) door de wijk. De stromende regen hield ons niet tegen. De vrijwilligers van BORO hebben ons verteld over problemen en initiatieven in de wijk. De route voerde langs straten met dakopbouw tot speeltuinen, van de Valkenboskerk en de Theresiakerk – beiden worden omgebouwd tot huizen –  tot het ontmoetingscentrum Haagse Hopje.

Wonen
De straat uitlopend zagen we al de eerste dakopbouw. Een vierde en soms zelfs een vijfde etage er bovenop is niet ongewoon. We zagen het op verschillende plekken in de wijk. Het is te begrijpen dat mensen hun huis willen vergroten. Maar dat lijkt schijn. Want de woningen worden vaak opgesplitst, waardoor er meer mensen komen te wonen. Vaak in kleinere woonruimte, eerder kamers, van 25 m2. Dat zorgt voor meer auto’s in de straten en meer fietsen op de stoepen.

Spelen en ontmoeten
We bezochten het Haagse Hopje aan de Gooilaan 97. Van buiten is het een woonhuis maar binnengekomen treffen we heel veel kinderfietsjes, steps en skelters. Het Haags Hopje leent dit speelgoed uit aan kinderen om mee te spelen in tegenovergelegen speeltuin. Buurtbewoonster en initiatiefneemster Dominika ontving ons in de huiskamer waar wijkgenoten elkaar kunnen ontmoeten. Deze buurtkamer, het ontmoetingscentrum, is in oprichting en krijgt daarbij hulp van wijkbewoner en opbouwwerker Marieke de Boer. Zij probeert middels verschillende projecten contact met wijkbewoners te verbeteren. Zo kun je levensverhalen van wijkbewoners lezen in pamfletten aan de bomen rondom de speeltuin. Een kleurrijk en levendig tafereel.

Ambitie
Dominika en Marieke zouden graag de tuin achter het huis ook opnieuw willen inrichten. Daar is nu nog geen geld voor om dit te doen. Ze hopen dat als de tuin is opgeknapt er meer mensen naar het ontmoetingcentrum komen. Ze merken nu al dat wanneer mensen het Haagse Hopje hebben ontdekt dat ze ook terugkomen. Wijkgenoten reageren enthousiast en zijn erg blij met de huiskamer in hun wijk.

Parkeren
De aanhoudende stromende regen zorgde er helaas voor dat we niet buiten in gesprek konden gaan met wijkbewoners. Daarom schuilden we bij café De Witte Ruiter waar het warm en gezellig was. Enkele buurtbewoners trotseerden het natte weer en schoven bij ons aan om hun zorgen met ons te delen. Zo wordt de nabij gelegen parkeergarage niet meer onderhouden en is zelfs buiten gebruik gesteld, terwijl 50 meter verderop nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd. Ook de ontwikkelingen rond de Theresiakerk houd de wijkbewoners bezig. Die zorgen en kritiek we mee in ons politieke werk.

#Wonen #parkeren #parkeerdruk #buurtkamer #ontmoetingscentrum #wijken #vrijwilligers