Terugblik ledenvergadering 22 november

25 november 2022

Dinsdag 22 november kwamen ruim 70 leden – van jong tot ouder – bijeen om onder andere het plan voor de vereniging van de Haagse PvdA gezamenlijk te bespreken en vast te stellen.
Enthousiaste leden actief binnen verschillende werkgroepen hielden pitches over hun werkgroep, hun doelen en plannen voor de komende 2 jaar. In maart staan er 3 verkiezingen gepland. Lijsttrekker Anne Koning motiveerde haar inzet. Martijn en Janneke informeerden de aanwezigen over de politieke actualiteit en inzet in de raad. Na een lange periode van coalitieonderhandelingen zijn ze vol aan de slag gegaan.

Leden actief

Tijdens de Algemene Ledenvergadering in het Zeeheldentheater heerste een goede sfeer met veel vragen en opmerkingen. Het verenigingsplan van het bestuur werd akkoord bevonden door alle aanwezigen. Zo zullen er meer Café Roods georganiseerd worden – waar mogelijk in samenwerking met GroenLinks – en worden leden actiever betrokken bij de organisatie. In februari staat de Stadsconferentie op de agenda.

De werkgroepen riepen leden op om vooral bij hún werkgroep aan te sluiten en ontvouwden hun ideeën. Van Café Rood tot werkbezoeken in de stad, tot (ongevraagde) adviezen en plannen aan de fractie. Landelijk bestuurslid van het netwerk Rode Vrouwen hield een vlammend betoog om daar bij aan te sluiten, mannen zijn ook welkom. De Commissie Partijdemocratie belichtte het belang van de commissie voor de vereniging en blikte terug op een zeer geslaagd Café Rood over de bijstand.

Verkiezingen

Gedeputeerde en lijsttrekker bij de Provinciale Staten Verkiezingen Anne Koning vlamde met een oproep aan de leden om actief in te zetten voor de aankomende verkiezingen.
Want niet alleen de afvaardiging in het provinciebestuur wordt gekozen maar de verkiezingen hebben ook invloed op de verdeling van zetels in de Eerste Kamer. Daarnaast zijn er in maart 2023 ook verkiezingen voor de Waterschappen. Lobke Zandstra is onze kandidaat voor de Waterschappen in Zuid Holland.

Raad

Martijn en Janneke spraken over de onderwerpen waar het bestuur van Den Haag zich op dit moment mee bezig houdt en wat de inzet is van de raadsleden. Zo maakte Samir zich o.a. hard voor een goede opvang voor vluchtelingen, is Mairan volop bezig met veiligheid en is Charlotte de expert op gebied van wonen en bouwen in verschillende delen van de stad.
Ab – de nieuwbakken fractievertegenwoordiger – zet zich vol energie in voor beter beleid voor ouderen en Cultuur. Janneke neemt in haar rol als waarnemend fractievoorzitter de leiding over het fractiebureau en zorgt dat de fractie goed reilt en zeilt, naast de onderwerpen waar ze zich hard voor maakt als goede opvang voor daklozen en duurzaamheid. Mikal is aan de beterende hand en werkt hard aan haar herstel. De fractie hoopt haar in het nieuwe jaar weer in haar midden te hebben.

Gezamenlijke actie

De inzamelingsactie met de leden van GroenLinks en de PvdA voor Sintervoorieder1 van vorige week was een groot succes: waren het vorig jaar nog 1.500 cadeautjes, nu ruim 50.000 stuks! Leden van GroenLinks en PvdA Den Haag zamelde ruim 130 cadeaus in.

Aan de slag

Tenslotte dit: Als voorzitter benadrukte ik tijdens de ALV dat het nu echt tijd is gezamenlijk hard aan de slag te gaan. De financiële problemen van onze stadbewoners en de ongelijkheid die mede daardoor steeds groter wordt vraagt om onze inzet als leden.

We hebben alle inzet en energie van de PvdA-leden in de stad hard nodig. Dat geldt voor de ervaren en nieuwe en jonge leden. Ik ben blij met de grote vertegenwoordiging van de JS-ers die deze avond ook bijwoonde. Want naast oudere leden hebben we ook de energie en ideeën nodig van onze jongere leden.

Wat kunnen we met elkaar doen? Om dit goed in kaart te brengen kun je in bijgaand formulier aangeven hoeveel tijd je beschikbaar hebt en welke kennis en interesse je meebrengt. Ook kun je je aanmelden bij een van onze werkgroepen. Bijvoorbeeld werkgroep Cultuur, Ouderenbeleid, Duurzaamheid of Onderwijs.
Aanmelden kan bij Mike: [email protected]

Heb je vragen en opmerkingen, stuur gerust een mail naar [email protected]
Of [email protected]

Namens bestuur en fractie

Barbara Knol

P.S. Ben je (nog) geen lid, wees welkom op een van onze bijeenkomsten. Wie weet tot snel!

P.S. II Wil je de stukken van de vergadering teruglezen?
Dat kan hier:
Verenigingsplan-PvdA-Den-Haag-2022-2024 PvdA Den Haag Begroting 2023 ALV presentatie (2)

PvdA Den Haag Begroting 2023 ALV presentatie (2)

Verslag-ALV-19-09-2022.docx