Trots op ons resultaat: 10.000 banen erbij

Door Martijn Balster op 24 januari 2018

Vandaag werd bekend dat we de afgelopen vier jaar 10.000 banen hebben kunnen creëren. Daar zijn we ontzettend trots op.

Aan het begin van dit college stonden we voor een enorme uitdaging: heel Den Haag uit de crisis loodsen, de boven- én de onderkant. Het is vooral mooi om te zien dat we het verschil hebben kunnen maken met STiP-banen, garantiebanen en beschut werk. We zijn er trots op dat we deze mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt niet zijn vergeten. Iedereen verdient het om zeker te zijn van een goede baan.

Natuurlijk had de banengroei nog beter gekund. We hadden nog meer moeten investeren in woningbouw en duurzaamheid. Dat zijn echte banenmotors en zorgen daarnaast voor een duurzamer Den Haag met fijne, betaalbare woningen voor iedereen. Daarom pleiten we ook stevig voor investeringen hierin in ons verkiezingsprogramma.

Nu is het tijd voor de volgende stap. Het is belangrijk om focus te houden en net zo hard door te gaan. Het komend college moet net zo hard aan de bak om goed werk voor iedereen te realiseren. De Haagse PvdA wil in de komende collegeperiode weer 10.000 banen creëren. Het is vooral belangrijk dat we oog houden voor mensen aan de onderkant van de samenleving, daar maken we ons nog steeds zorgen over. Daarom willen we bovenop de 1.000 STiP banen die we deze collegeperiode hebben gecreëerd nog eens 2.000 publieke banen extra maken voor mensen die moeilijker aan een baan komen, zoals conciërges op scholen en functies bij sportclubs en cultuurinstellingen.

De wethouders economie benadrukken de gecreëerde banen voor hoogopgeleiden. Dat is ook mooi nieuws, maar het gaat er juist om dat we de onderkant van de arbeidsmarkt stimuleren. Daar is onze hulp het hardst nodig. Samen met het mkb kunnen we in iedere wijk een bloeiende economie creëren. Door extra investeringen in woningbouw, zorg en duurzaamheid kunnen nog veel extra mensen die een vak geleerd hebben aan het werk geholpen worden. Maar dan moet Den Haag wel durven investeren. Daar gaat het de komende jaren om. Samen zorgen we ervoor dat de Haagse economie voor iedereen werkt, niet alleen voor de bovenkant.

Martijn Balster

Martijn Balster is de fractievoorzitter van de Haagse PvdA en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. “Is onze mooie stad van ons allemaal? Daarover gaan de verkiezingen van 21 maart. Ik wil me er als lijsttrekker van de Haagse PvdA hard voor maken dat iedereen zich thuis voelt in onze mooie stad. Daarom

Meer over Martijn Balster
Doe mee!

Help jij ons met bouwen aan een Den Haag voor iedereen? Of je nu meegaat rozen uitdelen of op welke andere manier dan ook wilt helpen, je hulp is welkom en waardevol. Doe met ons mee en maak het verschil!

Ik doe mee