Trots op ons resultaat: 10.000 banen erbij

24 januari 2018

Vandaag werd bekend dat we de afgelopen vier jaar 10.000 banen hebben kunnen creëren. Daar zijn we ontzettend trots op.

Aan het begin van dit college stonden we voor een enorme uitdaging: heel Den Haag uit de crisis loodsen, de boven- én de onderkant. Het is vooral mooi om te zien dat we het verschil hebben kunnen maken met STiP-banen, garantiebanen en beschut werk. We zijn er trots op dat we deze mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt niet zijn vergeten. Iedereen verdient het om zeker te zijn van een goede baan.

Natuurlijk had de banengroei nog beter gekund. We hadden nog meer moeten investeren in woningbouw en duurzaamheid. Dat zijn echte banenmotors en zorgen daarnaast voor een duurzamer Den Haag met fijne, betaalbare woningen voor iedereen. Daarom pleiten we ook stevig voor investeringen hierin in ons verkiezingsprogramma.

Nu is het tijd voor de volgende stap. Het is belangrijk om focus te houden en net zo hard door te gaan. Het komend college moet net zo hard aan de bak om goed werk voor iedereen te realiseren. De Haagse PvdA wil in de komende collegeperiode weer 10.000 banen creëren. Het is vooral belangrijk dat we oog houden voor mensen aan de onderkant van de samenleving, daar maken we ons nog steeds zorgen over. Daarom willen we bovenop de 1.000 STiP banen die we deze collegeperiode hebben gecreëerd nog eens 2.000 publieke banen extra maken voor mensen die moeilijker aan een baan komen, zoals conciërges op scholen en functies bij sportclubs en cultuurinstellingen.

De wethouders economie benadrukken de gecreëerde banen voor hoogopgeleiden. Dat is ook mooi nieuws, maar het gaat er juist om dat we de onderkant van de arbeidsmarkt stimuleren. Daar is onze hulp het hardst nodig. Samen met het mkb kunnen we in iedere wijk een bloeiende economie creëren. Door extra investeringen in woningbouw, zorg en duurzaamheid kunnen nog veel extra mensen die een vak geleerd hebben aan het werk geholpen worden. Maar dan moet Den Haag wel durven investeren. Daar gaat het de komende jaren om. Samen zorgen we ervoor dat de Haagse economie voor iedereen werkt, niet alleen voor de bovenkant.