Door Martijn Balster op 10 november 2014

Vaart achter permanente opvangregeling asielzoekers

De PvdA Den Haag vindt dat gemeenten nu snel afspraken moeten maken met het Rijk voor een permanente regeling voor de opvang van asielzoekers. De Raad van Europa heeft Nederland bevolen ook uitgeprocedeerde vreemdelingen ‘brood, bad en bed’ te bieden.

Martijn Balster, fractievoorzitter PvdA Den Haag: “Staatssecretaris Teeven (VVD) kan zich nu niet meer verschuilen. Het Rijk is verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers en moet die nu ook betalen. Iedereen heeft recht op een dak boven het hoofd.” Den Haag en Amsterdam namen eerder het initiatief voor een permanente regeling. Balster: “de gesprekken hierover moeten snel worden hervat.”

De PvdA Den Haag maakt zich al jaren zorgen over de problematiek. Omdat het Rijk weigerde de opvang te betalen verbleef een grote groep vreemdelingen lange tijd in een tentenkamp en later in de brandgevaarlijke Sacramentskerk. De gemeente heeft tot 8 december van dit jaar voor opvang gezorgd aan de Zilverstraat. Daar wordt door veel vrijwilligers gewerkt aan duidelijkheid voor de groep vreemdelingen die er nu nog is (nu nog ca. 20 personen). Zij werken ofwel aan terugkeer, ofwel aan een nog lopende procedure om in Nederland te kunnen blijven.

Martijn Balster

Martijn Balster is de fractievoorzitter van de Haagse PvdA en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. “Is onze mooie stad van ons allemaal? Daarover gaan de verkiezingen van 21 maart. Ik wil me er als lijsttrekker van de Haagse PvdA hard voor maken dat iedereen zich thuis voelt in onze mooie stad. Daarom

Meer over Martijn Balster