Vierpuntenplan tegen woningen als handelswaar

13 oktober 2021

Het krijgen van een huis is een wedstrijdje geworden waarin alleen de sterkste wint. Fractievoorzitter Mikal introduceert een vierpuntenplan om iedereen een eerlijke kans te geven op een dak boven het hoofd. Weg met huizen flippen, veilen, tijdelijk verhuren en woningdiscriminatie!

Onderzoek tegen woning flippen

“Vroeger kon je nog kluswoningen huren of kopen voor minder. Nu maken vastgoedcowboys er een sport van om vervallen woningen zo snel mogelijk op te knappen en die voor een veel hogere prijs door te verkopen,” zegt Mikal Tseggai. “Daar moeten we echt een eind aan maken. De plicht die nu ingevoerd wordt om zelf in een huis te wonen dat je hebt gekocht, houdt vooral rekening met het doorverhuren van koopwoningen. Zoiets moeten we ook voor huurwoningen gaan regelen.” In de programmabegroting vroeg ze de wethouder dit te onderzoeken.

De huurmarkt is geen veiling

De woningnood is tegenwoordig zo hoog, dat woningen geveild worden. “Het gebeurde eerst ook wel eens onderhands, maar nu zijn er sites die openbaar woningen veilen. Wie de hoogste prijs biedt, krijgt daarop de huurwoning. Dat is toch belachelijk? Zo wordt de prijs van woningen zo snel opgedreven dat straks echt niemand meer een woning kan betalen.” Mikal wil dat makelaars die zich hier schuldig aan maken hun vergunning verliezen of een boete krijgen.

Woningen moeten geen schopstoel zijn

Ook worden steeds meer woningen tijdelijk verhuurd. Mikal maakt zich grote zorgen. “Dan heb je eindelijk een woning maar heb je nog stress omdat je er misschien over een jaar of twee weer uit moet. En mensen met een tijdelijk huurcontract stoppen geen tijd en energie in het leren kennen van hun buren en wijk. Zo gaat de hele wijk achteruit.” Alhoewel de gemeente geen einde kan maken aan tijdelijke huurcontracten, kan ze hier wel op aandringen bij de landelijke overheid. Hier vraagt Mikal dan ook urgentie voor.

Ook een woning met gekleurde huid of als LHBTQ’er

Mensen met een migratieachtergrond hebben 19% en LHBTQ+’ers 9% minder kans op een woning. “In de club accepteren we ook geen discriminatie. Op de woningmarkt dan al helemaal niet. Waar mystery-guests in de club werken, moeten ze ook in woningen gaan werken.” Als mystery guests constateren dat makelaars discrimineren, krijgen ze wat ons betreft een boete of een officiële waarschuwing. Bij herhaling moet hun vergunning worden ingetrokken.

Mikal presenteerde het plan toen de komende begroting besproken werd. De wethouder gaf daarbij aan het plan met interesse te ontvangen en de punten mee te nemen in komende voorstellen of lobby naar de Rijksoverheid.