Door op 15 februari 2016

Wethouder, dwing corporaties tot renovatie (AD)

De PvdA in de Haagse gemeenteraad is ‘geraakt’ door de noodkreet van Moerwijkers in deze krant die in huurhuizen vol schimmel leven. ‘De wethouder moet nu ballen tonen.’ De maat is echt vol, zegt Rajesh Ramnewash, raadslid van de PvdA. ,,Wij zijn er helemaal klaar mee.”Meer dan honderd Moerwijkers staken vorige week de koppen bij elkaar.Daarop deden enkele bewoners hun verhaal in deze krant. Hun huurwoningen zijn onleefbaar, zeggen ze. Aangevreten door vocht en ziekmakende schimmel. De op een na grootste partij trok in december – na eigen onderzoek – al aan de bel over het achterstallige onderhoud van woningen in de wijk. De bewonersactie bevestigt dat zij het niet langer pikken. Woonwethouder Joris Wijsmuller had al lang in actie moeten komen, vindt Ramnewash, want het probleem is niet van vandaag of gisteren. ,,Al 12, 13 jaar is er geen groot onderhoud gepleegd.” En daar kom je er misschien ook niet mee, stelt hij. ,,De vraag is: zijn deze huizen niet helemaal op? Dan moet je overgaan tot sloop en nieuwbouw.” De portiekwoningen in Moerwijk zijn vlak na de Tweede Wereldoorlog gebouwd als een soort noodhuizen, weet hij. ,,Ze waren niet bedoeld voor de eeuwigheid.” De huizen zijn ‘allang afgeschreven’, stelt hij. ,,Deze portieken zijn een soort melkkoe geworden voor de woningcorporaties.”

Derde wereld

De PvdA bracht vorig jaar diverse bezoeken aan Moerwijk. Ramnewash had het gevoel ‘in de derde wereld beland te zijn’. ,,Schimmel, lekkende toiletten.” De gemeente schiet zwaar tekort, vindt de fractie. ,,Wij moeten de Hagenaar een fatsoenlijke woning bieden. Het is erg als je astma hebt en alleen maar zieker wordt in je eigen huis.” In december diende de partij een plan in om de buurt op te knappen. Binnenkort gaat de PvdA de kwestie aankaarten in de gemeenteraad. De partij wil dat wethouder Wijsmuller snel met een noodplan komt. ,,Hij moet de corporaties dwingen om de huizen op te knappen. De wethouder moet nu ballen tonen. Is opknappen niet genoeg, dan moet er een masterplan komen voor stadsvernieuwing. Dat kost geld, maar je kunt het realiseren door een samenwerking op te zetten van de corporaties, de gemeente en particuliere investeerders.”

Bron: AD/Haagse Courant – 15 februari 2016