Wie is er straks in de wolken met het CID?

9 januari 2019

Het stadsbestuur gaat letterlijk bouwen tot in de wolken, maar welke garanties zijn er dat er woningen komen waar de stad echt behoefte aan heeft? Dit vraagt fractievoorzitter Martijn Balster zich hardop af naar aanleiding van de plannen die wethouder Boudewijn Revis gisteren heeft gepresenteerd.

Balster: “Hoogbouw mag niet onbetaalbare bouw betekenen. 50 procent van de woningzoekenden kan zich simpelweg geen dure appartementen veroorloven. Kunnen bijvoorbeeld jonge gezinnen of ouderen met een modaal inkomen zo dadelijk wel terecht in het CID? En hoe leefbaar wordt het voor ouderen met alleen een AOW of jonge gezinnen, zo dadelijk in Manhattan aan het Haagse Spoor?”

Balster: “Ik ben blij met de grote ambitie in termen van woningaantallen. Keihard nodig. Maar het is belangrijk dat er juist wordt gebouwd voor de Hagenaren die staan te springen om een betaalbare woning.” De Haagse PvdA vindt dan ook dat minimaal 30 procent van de woningen sociale huurwoningen moeten zijn, beheerd door woningcorporaties en dat er voldoende betaalbare koop komt. “Dat sluit ook volledig aan op de ambitie om van het CID een ‘inclusief district’ te maken.”

Ook vindt Balster dat er flink moet worden ingezet op de leefbaarheid en de voorzieningen. “Met al deze woontorens is het risico op een gure windtunnel levensgroot, waarin mensen geen veilig gevoel hebben op straat.” De PvdA wil dat er voldoende groen en speelgelegenheid wordt gerealiseerd en voldoende winkels en sportfaciliteiten. “Je moet er fijn kunnen wonen, je veilig voelen, niet desolaat en anoniem.”