Wijkaanpak in de Zichten, Gaarden en Dreven, met de menselijke maat

8 januari 2021

Uit je huis moeten, is buitengewoon heftig. Voor veel bewoners in Zuidwest, in de wijken Dreven, Zichten en Gaarden, is dat het vooruitzicht. Vele gesprekken met bewoners en grondig onderzoek hebben corporatie Staedion en gemeente doen besluiten veel woningen te slopen en te herbouwen. Tocht, vocht en schimmel, geluidsoverlast, torenhoge energierekeningen. Veel woningen zijn in bedroevende staat, mensen worden er letterlijk ziek. Dat kan niet langer zo.

In elke woning wonen mensen. Met een eigen verleden in de wijk, met eigen toekomstdromen. In Den Haag Zuidwest willen we de komende twintig jaar – met de zittende en nieuwe bewoners – bouwen aan wijken van hoop en perspectief. Dat doen we niet zo maar. De menselijke maat is echt uitgangspunt. Dat betekent:

✅ Sociale huur volledig terug te bouwen, voor elke portemonnee, voor elk huishoudenstype

✅ Extra woningen toe te voegen: sociaal (30%) middeldure huur (27%) en betaalbare koop (26%)

✅ Iedereen kan en mag terugkeren: in een betere, duurzame, betaalbare, passende woning

✅ We investeren in stenen en in mensen: in zorg, onderwijs, binnentuinen, werk- en bedrijfsruimtes, buurthuizen.

✅ We gaan met alle bewoners in gesprek. Om het verhuisproces te begeleiden, passend door te kunnen stromen, etc.

Hoewel er al jaren gesproken wordt met bewoners, er vele bewonersbijeenkomsten zijn geweest en heel veel onderzoek is gedaan naar woonwensen en dromen voor de toekomst, staan we nog maar aan het begin. Er zijn natuurlijk veel vragen. Waarom is renovatie zoveel duurder? Hoe gaan we om met het beschermd stadsgezicht? Hoe word ik begeleid naar een passende woning? Komen er ook woningen voor grote gezinnen? Terechte vragen. Waar ook goede antwoorden op zijn.

Maar dat neemt niet weg dat er veel werk ligt om mensen persoonlijk te ondersteunen. Begeleiding en participatie stoppen niet. We zijn pas net begonnen. We gaan 15 – 20 jaar aan de slag om de Dreven, Zichten en Gaarden voor te bereiden op de toekomst. Zo bouwen we samen aan wijken van hoop en perspectief.

#zuidwestopznbest #haagssamenwonen

Martijn