Mikal Blogt: Start van spannend politiek seizoen

7 september 2021

Uitgerust en vol goede zin is de fractie weer van start gegaan in de Raad. Na 6 weken zonder vergaderingen was het fijn om elkaar weer te zien en onze strijd voor een eerlijke stad te kunnen voortzetten.

Begeleiding naar werk
Bülent maakt zich zorgen om de mate waarin de gemeente begeleiding naar werk overlaat aan commerciële bedrijven. Dit naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek van de Rekenkamer naar het gevoerde beleid vanaf 2015 in de begeleiding van jongeren naar school of werk in het kader van de participatiewet. Lees meer: Bülent: “Gemeente moet regie houden op begeleiding naar werk” – PvdA Den Haag

Ernstige zorgen om vaccinatiegraad
Janneke en ik maken ons grote zorgen over de lage vaccinatiegraad in Den Haag. Deze is 46% (volledig gevaccineerd) en daarmee de laagste graad in Nederland. Het landelijke gemiddelde is 56%. De wijken Schilderswijk, Transvaal, de Groente en -Fruitbuurt en Moerwijk hebben de laagste vaccinatiegraad van de stad. Ernstige zorgen om laagste vaccinatiegraad van Nederland – PvdA Den Haag

Bankjes in de stad
Janneke springt in de bres voor bankjes in de stad. Die zijn weggehaald toen de coronapandemie startte, maar niet altijd teruggeplaatst nu het buitenleven weer in volle gang is. En dat kan niet, vindt Janneke. “Want de buitenruimte is van iedereen.”  Janneke in de bres voor bankjes in de stad – PvdA Den Haag

Korten op bijstand
Den Haag heeft de dubieuze eer om relatief de meeste mensen te korten op hun bijstandsuitkering. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS begin augustus. Bovendien blijkt dat veel mensen onterecht gekort worden op hun uitkering. Daarom trekt Janneke aan de bel: “Stop de doorgeslagen controledrift: we moeten juist uitgaan van vertrouwen in onze bewoners en de menselijke maat terugbrengen.” Den Haag dubieus kampioen bijstand korten: ‘Stop de controledrift’ – PvdA Den Haag

De eerste week zit er alweer op. Het weekend belooft mooi weer en wellicht ook veel mooie nieuwe kennismakingen in Regentesse- Valkenboskwartier tijdens onze BuurtBabbel. Ik ben erg benieuwd wie we daar allemaal gaan tegenkomen en welke ideeën en verhalen we kunnen ophalen voor onze politieke agenda.

Groet,

Mikal