Martijn Blogt: Aan de slag!

30 oktober 2021

We hebben een verkiezingsprogramma en een prachtige kandidatenlijst!

Daarmee is de Haagse PvdA klaar voor de verkiezingen. Het was een enerverende ledenvergadering deze week en nu is het zaak vol aan de slag te gaan. En ik kan je vertellen, de campagne is in volle voorbereiding. Alles om de stad rood te kleuren. Alles om onze bewoners mee te nemen in ons verhaal van een eerlijke toekomst. Betaalbaar blijven wonen in onze stad, een schone straat, onbezorgd jezelf kunnen zijn, een goede meester of juf voor de klas. Het zijn geen vanzelfsprekende dingen. Ze moeten bevochten worden. En dat gaan we doen, met alle energie die we hebben!

Niemand slaapt op straat Deze week heeft het stadsbestuur een belangrijk besluit genomen. Er komt permanente winteropvang voor mensen zonder dak. Janneke heeft hier enorm hard voor geknokt vanuit de gemeenteraad en ik ben er als wethouder wonen zeer content mee. Daarmee bieden we ook als het 4 graden boven nul is (en niet alleen bij vorst) iedereen een plek. Niet om slechts op te vangen, maar om aan perspectief te werken, 24 uur per dag. Voor mensen die een drempel ervaren om zorg te accepteren. Voor arbeidsmigranten die uit schaamte of onmacht nergens kunnen aankloppen. In de winter is er voor iedereen plek. Den Haag biedt die plek.

Datzelfde geldt voor mensen die uit een zorginstelling komen. Daklozenopvang, beschermd wonen, jeugdinstelling, azc. Voor mensen die zelfstandig kunnen wonen moet plek zijn. En dat is steeds lastiger met onze woningnood. Daarom heeft het stadsbestuur twee weken geleden bekend gemaakt weer 400 extra woningen te realiseren voor mensen die uit een zorginstelling komen. Overal in de stad, kleinschalig. Zodat mensen weer aansluiting kunnen vinden. Maar ook zo, dat de wachttijd voor woningzoekenden in sociale huur niet verder oploopt.

Een veilige wijk Gisteravond reden en liepen minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en ik mee met de integrale handhavingsactie van de politie en tal van andere partijen in Den Haag Zuidwest. Van openstaande boetes, tot drugspanden; malafide bedrijvigheid tot overbewoning. Tal van overtredingen werden gesignaleerd, opgepakt, aangepakt. Het is ontzettend belangrijk dat we zichtbaar handhaven. In sommige delen van Den Haag Zuidwest lijden de goeden echt stevig onder de kwaden. Drugsoverlast, intimidatie door jongeren, verrommeling. Het is van belang dat er zichtbaar wordt hersteld en opgetreden, zodat mensen van goede wil vooruit kunnen. Samen met de rijksoverheid wil Den Haag de komende jaren de neerwaartse spiraal keren. Daar hoort goede politieinzet bij. Ik was zeer onder de indruk. Er hoort ook bij dat we in kansen investeren.

Op het Heeswijkplein onthulde ik dinsdagmiddag met kids uit de buurt een prachtig zelf ontworpen bord met gedragsregels. Onze jeugdwerkers hebben veel gesprekken gevoerd met de kids, over hoe ze met elkaar omgaan, wat er voor nodig is om het plein fijn te houden voor iedereen. Prachtig om al die eerlijke gesprekjes te voeren. En er staat zwart op wit: ook de meisjes mogen meevoetballen.

Welzijn in de Schilderswijk Al eerder schreef ik over over buurthuis De Mussen. We spraken er over in de gemeenteraad deze week. Voor mij als verantwoordelijk wethouder staat vast: het belangrijke werk, de bevlogen medewerkers, de wijkbewoners, zij mogen niet de dupe worden van de slechte bedrijfsvoering van het buurthuis. Dat maakt het gesprek over het voortbestaan van De Mussen ook zo ingewikkeld. Hoge kosten voor pand, management en overhead, daar mogen de mensen in de wijk niet de dupe van worden, laat staan dat het mag leiden tot faillissement. Om te voorkomen dat dat gebeurt bereid de gemeente zich voor op overname, zodat alles wat er nu plaatsvindt in de wijk, doorgang kan vinden, kleinschalig, met behoud van de identiteit van De Mussen. Het zekere voor het onzekere. Omdat het ons om de mensen gaat in de wijk. Maar nog beter zou zijn als het buurthuis nu toch snel zelf orde op zaken stelt.

Ik was weinig thuis deze week. Ik verheug me erop vanmiddag even door de bladeren te lopen met de boys. We gaan de klok een uurtje terugzetten dit weekend. Ik verklap vast, de PvdA laat dit weekend flink van zich horen. Houd onze social media in de gaten. Het zal een spookachtig weekend worden…

Met rode en strijdbare groet,

Martijn