Door op 23 augustus 2016

Gebruik de kracht van Social Media

 

Steeds meer mensen om mij heen stoppen met Facebook of Twitter. Ze vinden het vluchtig en te veel een goednieuwsshow. Ik hou van Facebook: privé om in contact te blijven met mensen die ik niet zo vaak zie maar zeker ook voor het raadswerk. Eerlijk is eerlijk, soms is het reuze irritant: alweer een ongenuanceerd bericht over een debat of het verwijt dat alle politici zakkenvullers zijn.

Facebook
Eerder dit jaar kwam ik op Facebook een post tegen van een mevrouw die een vervelend gesprek met de gemeente had gehad toen ze een bijstandsuitkering nodig had.

Ik vroeg de wethouder er naar te kijken. Wat bleek: deze mevrouw had gelijk en binnen een week was de uitkering alsnog toegekend. Vorige week las ik vanaf mijn vakantieadres het verhaal over een opgelegde boete omdat iemand naar het grofvuil keek.

Dat leek mij een wat overdreven maatregel en ook hier vroeg ik de gemeente naar te kijken. De boete wordt nu geseponeerd. De regelgeving was niet goed toegepast en alle handhavers worden nu geattendeerd op de juiste handelswijze. En dat dus dankzij Facebook!

Meld overlast
Social media kunnen heel nuttig zijn, zeker als het gaat om het melden van overlast aan de gemeente. Twitter blijkt met name een goed instrument voor meldingen. Eerder dit jaar leek het er even op dat de gemeente daar mee wilde stoppen.

Gelukkig bleek dat een misverstand. Melden helpt en heel vaak leiden meldingen over de buitenruimte tot acties: stoeptegels worden recht gelegd, vuilnis wordt opgeruimd en straatverlichting gerepareerd.

Blijf dus ook vooral melden op 14070 of via Twitter! Hoe concreter hoe beter: een straatnaam, huisnummer en foto’s maken het veel gemakkelijk om de situatie in te kunnen schatten en goed op te lossen.

Natuurlijk moet de gemeente niet alleen in actie komen als er gemeld wordt. Mijn collega-raadslid Martijn schreef deze week nog in zijn blog:

“Vroeger waren er mensen van de gemeente en/of corporaties die door de wijk fietsten om slecht onderhoud of vernielingen te constateren en de oplossing te regelen. Waarom doen we dat nu niet meer?”

Laat het ons weten als de gemeente wat goed of fout doet of als u twijfelt of u juist behandeld bent. Vertel uw verhaal. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Uw verhalen en meldingen houden de gemeente scherp.