En het is geworden… Aletta Jacobs!

14 november 2018

Eindelijk nieuws! Alweer anderhalf jaar geleden dienden we het initiatiefvoorstel ‘Die vrouw verdient een standbeeld’ in. Vandaag kregen we de reactie van het stadsbestuur waar we op hoopten: dat standbeeld gaat er komen, en wel van Aletta Jacobs!

Sinds eind volgend jaar komt er een standbeeld te staan aan de Hofvijver. Een commissie, met onder meer met initiatiefneemster en oud-PvdA raadslid Jeltje van Nieuwenhoven, Jan Teeuwisse, directeur van het Museum Beelden aan Zee en Mineke Bosch, hoogleraar en schrijver van een biografie over Jacobs en burgemeester Pauline Krikke gaan met Stroom, het centrum voor beeldende kunst en architectuur, gaat de oprichting van het standbeeld begeleiden.

Jeltje van Nieuwenhoven zegt in het Algemeen Dagblad dat ze dit eerbetoon pas het begin vindt van toekomstige initiatieven om bij standbeelden en op andere terreinen meer rekening te houden met de diversiteit in de stad. Naast Aletta nomineerde de PvdA immers nog negentien vrouwen, waaronder zangeressen Anouk en Mariska Veres, Haagse ontdekkingsreizigster Alexandrine Tinne en Victorine Hefting, oud-directeur van het Gemeentemuseum.

Aletta Jacobs (1854 – 1929) was naast de eerste vrouw die in Nederland afstudeerde aan de universiteit en de eerste vrouwelijke arts, ook voorvechtster van het vrouwenkiesrecht. Als voorzitter van de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht bereikte ze in 1919 – volgend jaar honderd jaar geleden – haar doel.

Lees verder: ‘Sterke vrouw Aletta Jacobs op sokkel bij Hofvijver’ (AD/Haagse Courant)
Kijk ook op: www.dievrouwverdienteenstandbeeld.nl