Als het aan de Haagse PvdA ligt, dan komen er snel in elke wijk van Den Haag plekken waar bewoners terecht kunnen voor informatie en vragen over diensten van de gemeente. Dat stelt raadslid Bülent Aydin in aanloop naar de commissievergadering over de gemeentelijke dienstverlening woensdagmiddag. Hoewel de gemeente vooral inzet op digitale dienstverlening, is het volgens Aydin minstens zo belangrijk dat bewoners fysiek bij de gemeente terecht kunnen en dat de gemeente een gezicht krijgt: “De gemeente moet bereikbaar en toegankelijk zijn voor alle bewoners, ook als je een beperking hebt of digitaal wat minder handig bent. Daarom moet er haast worden gemaakt met de gemeentelijke hulploketten in alle wijken, zodat bewoners in hun eigen buurt geholpen kunnen worden met bijvoorbeeld hun digitale aanvragen en verzoeken voor informatie.”
In het coalitieakkoord is afgesproken dat er in elke wijk dergelijke informatiepunten van de gemeente komen. Het streven is om op deze plekken samen te werken met welzijnsorganisaties en (wijk)bibliotheken. Volgens Aydin een goed plan, maar tot op heden heeft hij er weinig over vernomen. “Het is mooi dat het stadsbestuur bewoners in hun eigen wijk willen helpen. Want juist de gemeente moet toegankelijk zijn en ook vanwege de sluiting van een aantal stadsdeelkantoren is het nog belangrijker dat we hulppunten in elke wijk hebben. We zijn nu alleen wel een half jaar verder en ik vraag me af waar de concrete plannen blijven. Ik hoop dat de wethouder hier opheldering over kan geven, want dit goede idee moet ook worden uitgevoerd.”