Kritische noot op voorstel Stadsoase in Stationsbuurt en Oude Centrum

27 januari 2023

Fractievertegenwoordiger Ab Waasdorp besprak het initiatiefvoorstel van D66 voor een Stadsoase in Stationsbuurt en Oude Centrum. Daar had hij naast een paar kritische noten over financiële en praktische haalbaarheid ook positieve punten.

Lees hier de bijdrage:

 

Voorzitter, wethouder

Ooit heb ik een paar jaar aan de Paviljoensgracht gewoond. Dat bleek overigens al weer 40 jaar geleden te zijn. Confronterend. Het was het begin van de jaren tachtig: de dwarsweg, het verlengde van het Prins Bernardviaduct die een groot deel van het oude centrum aldaar naar de vergetelheid zou sturen, stond nog hoog op het programma. Ik woonde tegenover de Katerstraat, toen nog een prostitutiestraat, en elke avond ontstond er voor mijn deur een file van auto’s die zich voor die straat opstelden om er daarna in slakkentempo doorheen te rijden om van uit de veilige cabine ongestoord naar de dames te kunnen loeren.

Heden ten dage is er veel veranderd en verbeterd. De actie van de bewoners “Dwarsweg weg” bleek succesvol; verpauperde panden werden opgeknapt en de Katerstraat werd een keurige woonstraat.
Verbeterd zeker, maar lang niet op het niveau waarop het verdient te zijn. Daarom ben ik, als oud bewoner toch altijd een beetje meer geïnteresseerd in de wijk,  zonder meer blij met dit voorstel van D66 voor een stadsoase. Ook mijn partij is die mening toegedaan. Dus als ik nu met wat kritische punten kom, hou dat dan vooral ook vast.

Kritisch ben ik over het zonder onderscheid koppelen van de Stationsbuurt aan dit deel van de Haagse binnenstad. De Stationsbuurt verdient wat ons betreft een eigen traject met eigen accenten. B & W is het, op andere gronden, gezien hun antwoord daar mee eens. Historisch gezien zijn het twee echt verschillende gebieden, met de oude binnenstad die een ontwikkeling vanaf zeker de 16de eeuw gekend heeft en het gebied buiten de grachten, dat pas in de loop van 19de eeuw onder invloed van de aanwezigheid van het toen nieuwe spoorwegstation echt tot ontwikkeling kwam en daarvoor maar spaarzaam bebouwing kende, waarvan het leprozenhuis langs het Zieken, niet voor niets, juist daar was geplaatst.

Ik verbaasde me over de ontdemping – wat een lelijk woord! – van de Paviljoensgracht. Als ik het goed zie, en corrigeer me als ik het fout heb, wordt de vroegere gracht niet ontdempt, maar wordt wat vroeger kade was tot een lusvormige gracht uitgegraven en blijft de oorspronkelijke, gedempte, gracht in het midden ongemoeid. Een rare constructie, en een dure en ingewikkelde operatie bovendien, zeker gezien de oude en kwetsbare funderingen van de huizen daar vlak bij. Een hele kostbare oplossing ook voor de eventuele overlast door bezoekers van de Doubletstraat….(waar verder overigens totaal niet over gerept wordt).

En de unieke winkels in de Boekhorststraat… ik zag gisteren een scooterzaak, telefoonwinkels, fastfoodtentjes, zo uniek vond ik het allemaal niet, maar dat zal best te maken hebben met het overvloedige verkeer dat zijn weg zoekt naar de Schilderswijk. Pas als die verkeersstroom is ingedamd is er denk ik kans op de winkels die mevr van Doorn voor ogen heeft.

En hiermee kom ik bij de positieve dingen uit, want hoe dan ook is het terugdringen van de auto een onmisbaar element in het verbeteren van dit deel van Den Haag. Onze zegen heeft het, het autoluw en – vrij maken van verschillende straten zoals de Dunne Bierkade. In de zomer is het daar een feest met alle terrassen, cafés en restaurantjes. Ik kom daar dan regelmatig, en het verkeer is hinderlijk, onnodig, en ook gevaarlijk. We zijn er natuurlijk ook een warm voorstander van de auto weer naar de parkeergarages terug te jagen, die zijn daar immers voor en worden veel te weinig gebruikt.

En dan het groen. Dat kan zeker hier veel beter en wie kan daar tegen zijn? Als ik het me probeer voor te stellen wordt ik daar eigenlijk alleen maar vrolijk van: gebouwen met een geschiedenis  in een groene omlijsting. En die gebouwen zijn er ook volop: loop maar eens langs de Dunne Bierkade en kijk dan niet naar het water maar naar de gevels: je kijkt je ogen uit en dat geldt ook voor de Paviljoensgracht met  het Heilige Geesthofje als stralend voorbeeld.  En het loopt veel lekkerder als er minder auto’s zijn!

Hoe leuk het plan ook mag zijn, het geld is er niet.  En om dit alles voor elkaar te krijgen is er serieus geld nodig, ook als je van het ontdempen afziet.  Het overblijvend geld van de rode loper is intussen ook opgebruikt. Voorlopig gebeurt er dus niets.

Maar het College noemt in zijn reactie het Binnenstadsplan 2030 als het meest geëigende vehikel hiervoor. Maar dat is er bij mijn weten nog niet. Dus is mijn vraag aan de wethouder: hoe staat het ermee? Welke plannen uit dit initiatief voorstel wil het College overnemen in het Binnenstadsplan? Want dat er iets mee moet gebeuren, is voor ons boven alle twijfel verheven.  En hoeveel geld is B & W bereid daarvoor te gaan uitgeven? Het moet dit jaar toch mogelijk zijn de raad hier uitsluitsel over te geven.

 

Tot zover, dank