Wat schrikken. Het extreem-rechtse programma van de nieuwe coalitie. Zoals verwacht zeer hard voor vluchtelingen. En onverwacht, ook heel hard voor mensen met een laag of middeninkomen. Lief voor boer, ondernemer en automobilist die van snel rijden houdt.

Onvervalst rechts. Neem de belofte van Wilders voor van het afschaffen van het eigen risico. Pas over drie jaar komt er een halvering, maar ondertussen gaat wel de zorgpremie omhoog. Gaan mensen aan de onderkant misschien wel meer betalen. Veel campagne was er van Omtzigt over bestaanszekerheid. En ja er komt geld voor de aanpak van kinderarmoede. Maar de WW wordt gekort en de verhoging van het minimumloon gaat niet door. En ondertussen worden tal van belasting maatregelen voor grote bedrijven teruggedraaid. Voor wie was deze bestaanszekerheid nu?
Ondertussen draait de stad Den Haag door. Ik pleitte in NRC deze week voor meer solidariteit op de woningmarkt tussen groepen en nadenken over de groei van de stad. Want werkgevers die tien arbeidsmigranten in een pand stoppen en huiseigenaren die hier een torenhoge opbrengst uithalen, mogen niet de concurrent zijn van de startende woningzoekende. De gestoffeerde woning die 2000 euro huur opbrengt van een expat (met woonvergoeding) mag het niet winnen van het beschikbare bovenhuis, nog net te betalen voor iemand met een middeninkomen. Het recht van de sterkste moet het niet steeds winnen.
En we konden een feestje vieren. Met 14 miljoen die ik met collega Arjen Kapteijns heb weten te bemachtigen bij de rijksoverheid, kunnen we de komende tijd 1000 huizen gaan opknappen in het Laakkwartier. Waar de gevolgen van de wooncrisis en slecht onderhoud / slecht verhuurderschap zo hard worden gevoeld. Bewoners hebben er terecht veel aandacht voor gevraagd de afgelopen jaren. Met dit geld kunnen we echt mooie stappen zetten.
“De zon gaat weer schijnen”. Een groter contrast tussen deze boodschap van Wilders en de donkere nacht waarin het akkoord naar buiten kwam, kan er niet zijn. Maar laten we ons niet ontmoedigen. Strijdbaar moeten we zijn om extreem rechts te bestrijden. Met eerlijker plannen, met verbinding, met een oprecht verhaal. Mensen buitensluiten? Kapitaal boven mens & natuur? No way. Er is werk aan de winkel.