Martijn blogt: over arbeidsmigratie en Europa

31 mei 2024

Gisteravond lekte een analyse van ambtenaren van het ministerie van BZK uit van het hoofdlijnenakkoord van de rechtse coalitie van PVV, NSC, BBB en VVD. Nooit zoiets gezien. Nauwelijks uitvoerbaar, in strijd met grondrechten, gevaren voor nationale veiligheid, financieel ondeugdelijk.

Het onderstreept, dat we alles op alles moeten zetten de komende dagen om bij de Europese verkiezingen komende donderdag een hoopvol perspectief te schetsen. Elke stem die rechts Europees beleid kan voorkomen is er een. Ik roep graag iedereen op om mee te doen om alle kiezers die nog twijfelen of mogelijk niet zouden gaan, over te halen te stemmen.

Nu al een dik compliment voor al onze Haagse kandidaten en de vele vrijwilligers. Geen debat slaan we over, huis aan huis, flyeren, de stations af. Keihard wordt er gewerkt. Dat zou toch beloond moeten worden? Ik hoop het van harte. Ga stemmen en overtuig je buren, familie en vrienden dat ook te doen!

Dan even naar het lokale. Deze week was er een verdrietige uitspraak van de rechter over het Haagse woonwagenbeleid. Decennialang werd het aantal standplaatsen voor woonwagens afgebouwd, de laatste jaren kwam er geen meer bij. Terecht heeft de rechter geoordeeld dat dat Den Haag te weinig heeft gedaan om het wonen in familieverband (het woonwagenleven) de ruimte te geven die het verdient. Een paar maanden geleden presenteerde ik een nieuwe woonwagennota, met de ambitie tot stevige uitbreiding van het aantal standplaatsen te komen. Terecht zegt de rechter: het komt op resultaten aan, we moeten aan de slag. Het eerste plan ligt bij de gemeenteraad (24 standplaatsen in Leidschenveen), maar er is meer resultaat nodig. Dat gaan we doen.

Eind vorige week was ik in Hilversum. Op een congres over arbeidsmigratie. Om daar namens alle Nederlandse gemeenten aan minister Van Gennip een handreiking aan te bieden om vanaf nu veel eerder en beter na te denken over huisvesting van arbeidsmigranten. Nu breiden bedrijven uit of vestigen nieuwe bedrijven, zonder na te denken over hoe zij hun werknemers huisvesten. We weten er in Den Haag alles van, want zonder huis, komen arbeidsmigranten terecht in een volgestopte matras woning in Rustenburg Oostbroek of Laak. Vaak voor torenhoge huren.

Vanaf nu weten gemeenten wat ze moeten doen: bij vestiging of uitbreiding eisen dat er huisvesting komt voor migranten en dat mogelijk maken, ofwel tegen een bedrijf zeggen: geen bed, geen business. Er moet nog veel gebeuren om dat dan ook af te dwingen of echt goed te regelen, maar het is een belangrijke eerste stap. Hopelijk gaat ook het volgende kabinet hiermee aan de slag. De xenofobe focus op asielmigratie – puur electoraal ingegeven en het gevolg van het zelfgecreëerde tekort aan opvangplekken in Nederland – helpt namelijk niemand vooruit. Wat we wel moeten doen is nadenken over wat voor economie we willen zijn. Opstaan tegen de uitbuiting van vele arbeidsmigranten. Daar zitten werkgevers en uitzenders achter die het te vaak niet nauw nemen met wat we fatsoenlijk vinden, maar er wel een dikke boterham aan verdienen.

En dan zijn we weer terug bij 6 juni. Verkiezingen. Die gaan namelijk niet alleen over migratie, maar vooral ook over wat voor economie we willen zijn. Voor wie de lusten zijn en voor wie de lasten. En je zult echt bij een sociaal-democratische partij moeten zijn als je wilt dat onze Europese economie geen ‘race to the bottom’ wordt op arbeidsvoorwaarden en woonomstandigheden, maar dat we staan voor bestaansminimum en zekerheid voor ALLE arbeidskrachten op ons grondgebied. Mijn stemadvies moge duidelijk zijn. Ik hoop op een linkse overwinning komende week. Ga stemmen!