Mikal Blogt: Van Woonprotest tot Sint voor ieder kind

19 november 2021

We begonnen de week met het Woonprotest. Zondag verzamelden we op het partijkantoor en maakten ludieke en inspirerende protestborden. Samen gingen we de straat op voor het recht op betaalbaar wonen. Want dat is echt nodig.AfvalHet is een van de grootste problemen van de stad: afval. In de Raad deze week vroeg Janneke om maatregelen die het makkelijker maken om grofvuil weg te brengen. Ze pleit voor het afschaffen van de afvalpas en het aanbieden van een aanhanger of bakfiets. Lees de hele bijdrage van Janneke hier verder: Zet afvalpas bij het grofvuil! – PvdA Den HaagOpknapbeurt in TransvaalDe speeltuin op het Ruth Firstplein in Transvaal is nodig toe aan een opknapbeurt. De vele kinderen die aan het pleintje wonen, komen er graag spelen, maar de speeltuin ligt er nu droevig bij. In een manifest van bewoners wordt opgeroepen om de wijk leefbaarder en plezieriger te maken. Kortom, werk aan de winkel zodat de vele kinderen in de buurt in een mooie, fijne speeltuin kunnen spelen. Lees meer: Geef speeltuin Ruth Firstplein een opknapbeurt! – PvdA Den HaagVorige maand riep Janneke wethouder Bredemeijer ook op om de bloemetjes buiten te zetten in Transvaal, te beginnen bij de treurige bloembakken aan de Christiaan de Wetstraat. En kijk nu! Complimenten, ook aan de mensen van het groenonderhoud.    LandsadvocaatAfgelopen weken kwamen er berichten naar buiten van fraude en racisme bij advocatenkantoor Pels Rijcken. Ik vind dat de gemeente moet de banden met advocatenkantoor Pels Rijcken verbreken. In het NRC pleit ik daarom om niet meer verder met het bedrijf in zee te gaan: “In een stad waar meer dan 50 procent van de mensen een migratieachtergrond heeft, wil je niet dat de gemeente wordt bijgestaan door een kantoor dat mogelijk discriminerend is.” Lees het artikel in NRC hier : Druk op afscheid van landsadvocaat Pels Rijcken neemt toe – NRCCoronamaatregelenCorona en de maatregelen houdt ons allen bezig. Maar wist je dat? Mensen zonder burgerservicenummer kunnen in Den Haag nu geen coronatoegangsbewijs krijgen, ook al zijn zij gevaccineerd, genezen of getest. Hiermee worden volgens ons en de ChristenUnie/SGP en de HSP mensenrechten geschonden. Daarom roepen we de wethouder Zorg op om het mogelijk te maken ook mensen zonder BSN een coronatoegangsbewijs te geven. Lees verder: Ook ongedocumenteerden hebben recht op een coronatoegangsbewijs. – PvdA Den HaagBuurtBabbelsTijdens de verschillende BuurtBabbels die we in Schilderswijk, ReVa, Dreven & Gaarden en Transvaal hebben gehouden, horen en zien we wat er reilt en zeilt in Haagse wijken.De uitkomst nemen we mee in onze politieke agenda. In de #wijhorenjou podcast spreken onze raadsleden met inwoners uit Den Haag over de problemen die spelen in de stad.Goed om te weten wat er goed gaat in de buurt en wat beter kan. En erg leuk om de podcasts te beluisteren. Zo spreekt fractievertegenwoordiger Samir Ahraui met de Haagse Beppies – vrouwen die zich inzetten voor de leefbaarheid en sociale cohesie in Transvaal. Beluister de podcast via deze link:https://soundcloud.com/…/wijhorenjou…Deze week wisten we samen met de leden voor 625 euro aan cadeaus in te zamelen voor de actie Sintvoorieder1. De speelgoedwinkel in Bezuidenhout vulde dat nog eens extra aan tot 700 euro. Samen met Janneke en Chantal bracht ik 40 cadeaus in de studio van Den Haag FM in de Centrale Bibliotheek. Heel gezellig maar vooral ook heel fijn dat we dit konden doen voor de Haagse kinderen die in armoede leven en anders geen Sinterklaas kunnen vieren. Waarvoor dank voor ieders bijdrage!    Een welverdiend weekend staat voor de deur. Geniet ervan!Groet,Mikal