Onze reactie op het Monument ter herdenking voor de Trans-Atlantische slavenhandel

23 maart 2023

Vandaag zijn de plannen van het college voor een monument ter herdenking van de Trans-Atlantische slavenhandel bekend gemaakt. De Haagse PvdA is blij dat er nu eindelijk schot in de zaak zit na het lange wachten.

In juli 2024 zal het nieuwe monument ter herdenking van het Trans-Atlantische slavernijverleden van Den Haag geplaatst worden op de Lange Voorhout. Dit was mede op het initiatief van de Haagse PvdA. De PvdA Den Haag is blij dat het plan voor een monument nu eindelijk concreet wordt. Dat het monument op de Lange Voorhout geplaatst zal worden is een goede keuze van het college, zo vindt de PvdA. Dit is een A-locatie met historische en symbolische waarde.

“Het is en blijft ontzettend belangrijk dat wij als stad ons aandeel in deze zwarte bladzijde van de geschiedenis erkennen. Door een monument op de Lange Voorhout te plaatsen waardeer je de verschillende etnisch-culturele Haagse gemeenschappen en hun geschiedenis. Deze plek is passend doordat het omringt is door vele panden die een link hebben met plantagehouders en voormalig tot slaaf gemaakten.” Aldus raadslid Samir Ahraui.

Het monument zou eerst op 1 juli van dit jaar geplaatst worden, om op tijd te zijn voor Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Dat is helaas niet gelukt. De Haagse PvdA is diep teleurgesteld dat het niet is gelukt om dit jaar het monument te realiseren. Daarbij mist het college een belangrijk element van de symboliek van het monument.

“Dat het monument een jaar later is, mag geen excuus voor een kleinere herdenking. We moeten het Herdenkingsjaar Slavernijverleden als gemeente aangrijpen om een grote herdenking in Den Haag te organiseren. Hierbij is het ontzettend belangrijk dat er een locatie met waarde wordt gekozen, denk hierbij bijvoorbeeld aan Theater Diligentia waar de eerste bijeenkomsten van de anti-slavernijbewegingen in Den Haag plaatsvonden .” Aldus Mikal Tseggai.