Martijn Blogt: Noodkreten uit Haagse wijken

20 mei 2022

Terecht trekken ze aan de bel. De bewoners van Laak, Transvaal en Zuidwest laten de stem luider en luider klinken. De bewoners van Laak schreven het stadsbestuur een kritische brief, de bewoners van Transvaal lieten zich horen in Nieuwsuur deze week en de bewoners van Zuidwest kwamen deze week een manifest aanbieden voor de gemeenteraadsvergadering. De boodschap: knok voor de leefbaarheid in onze wijken, iedereen heeft recht op een veilige, schone wijk.

De leefbaarheid staat onder druk in veel buurten. En dat heeft veel oorzaken. De instroom van veel ongeregistreerde bewoners, afhankelijk van een uitzendbureau of huisbaas die te veel huurpenningenvragen of dreigen met ‘minder werk’. Ik sprak erover met NIEUWSUUR deze week. De achterstallige staat van huizen en buitenruimte. Het onveiligheidsgevoel bij nieuwe en oorspronkelijke bewoners. De afvalproblematiek. De sociale omstandigheden: armoede, werkloosheid, gezondheidsproblemen. Er speelt een hoop.

Zuidwestopznbest

De afgelopen jaren zijn we gestart met een aanpak van de meest kwetsbare wijken van de stad. Voor Zuidwest maakten we plannen samen met bewoners, ondernemers en veel partners die samen de schouders onder leefbare en veilige wijken willen zetten. Deze week maakte ik bekend dat we hier een aparte organisatie voor oprichten: om over te kunnen gaat tot uitvoering. Lees het hier:
Noodkreet van bewoners Den Haag Zuidwest: ‘We komen niet aan bod in formatie’ – Omroep West

En we maakten de contouren bekend voor alle ruimtelijke investeringen tot 2040: waar gaan we bouwen, hoe zorgen we voldoende voorzieningen, groen, goed openbaar vervoer, plekken voor ontmoeting. De structuurvisie Zuidwest 2040. Nu samen aan de slag.

Huurprijzen aan banden

Een lichtpuntje deze week – voor de wijken waar we het over hebben – is de aankondiging van huurprijsregulering door het kabinet. Ik pleit er bij elke gelegenheid voor: de bizarre huurprijzen zijn voor veel mensen niet meer op te brengen. Straks kunnen ook bewoners van een vrije sectorhuurwoning terecht bij de huurcommissie. Dat gaat de leefbaarheid in kwetsbare wijken ten goede komen. Als er geen woekerhuren meer kunnen worden gevraagd, zijn woningen niet langer een verdienmodel en raken we hopelijk partijen gericht op maximale opbrengsten, kwijt en neemt de speculatie af. Daar gaan we in wijken als Laak en Transvaal de vruchten van plukken. Maar er is meer nodig: een verhuurvergunning, certificering van uitzendbureaus, betere registratie van bewoners. Hier knokken we voor bij het kabinet.

Maar we hebben nog een hoop te doen, ook in de stad. Want de problemen stapelen zich op in sommige wijken, na jaren achterstallig onderhoud. De gemeenteraad vroeg het college deze week om meer focus op kwetsbare gebieden. Het is natuurlijk aan een nieuw stadsbestuur hoe dat in te vullen. Maar feit is: bewoners komen voor hun wijk op en de politiek moet er iets mee. De PvdA neemt dit zeer serieus.

Formatienieuws
Tot slot dan over de formatie. Piet Hein Donner spreekt nu met verschillende partijen om een doorbraak te forceren in de verkenning. De PvdA werkt constructief mee aan deze fase in de formatie. Als er wat te melden valt, komen we erop terug.

Regen
Na weken van droogte, heb ik me vanmiddag goed nat laten regenen op de fiets. Haastig op weg naar het schoolplein, na een drukke week. Elk nadeel heeft z’n voordeel: het dorstige Haagse groen wordt niet geel, maar bloeit op. Nodig. Ik wens je een fijn weekend toe, hopelijk ook buiten, in onze mooie stad.

Met rode groet,

Martijn