Overhandiging meldingen jeugdhulp aan wethouder

11 juli 2024

Op 1 juli 2024 hebben wij samen met GroenLinks een meldpunt geopend om ouders en verzorgers de gelegenheid te bieden hun ervaringen met de recente stelselwijziging in de jeugdhulp te delen. De reacties die wij hebben ontvangen, bevestigen helaas onze zorgen over de negatieve impact van deze transitie op veel kinderen en gezinnen. Dank aan iedereen die zich (anoniem) gemeld heeft. Als u toestemming daarvoor heeft gegeven, is uw verhaal met de gemeente en hulpverleners gedeeld

Uit de meldingen blijkt dat de overgang naar de nieuwe hoofdaanbieders vaak niet soepel verloopt. Met name kinderen met complexe hulpvragen komen soms zonder de benodigde hulp te zitten, wat leidt tot aanzienlijke stress en onzekerheid voor zowel de kinderen als hun ouders. Daarnaast worden er lange wachttijden gemeld, en is er veel onduidelijkheid over hoe en waar hulp gezocht kan worden.

Belangrijke conclusies uit het meldpunt zijn:
* De korte overgangsperiode zorgt ervoor dat hulp bij de huidige hulpverlener vroegtijdig wordt afgebroken.
* Er is onduidelijkheid over de mogelijkheden om het huidige traject af te maken of bezwaar te maken.
* Aanvragen voor extra begeleiding lopen vertraging op.
* Veel dossiers zijn op het laatste moment overgedragen, wat kan leiden tot wachttijden.
* Jongeren en ouders hebben moeite om contact te krijgen met de nieuwe hulpverleners.

Wij hebben deze resultaten overhandigd aan wethouder Hilbert Bredemeijer en dringen aan op de volgende maatregelen:
1. Verlenging van de overgangsregeling waar nodig.
2. Maatwerk voor kinderen en jongeren met ingewikkelde problemen.
3. Een duidelijke klachtenregeling.
4. Verbeterde bereikbaarheid van de jeugdhulpinstellingen.

Het is van cruciaal belang dat de gemeente en de wethouder hun verantwoordelijkheid nemen om deze overgang soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat geen enkel kind zonder de nodige hulp komt te zitten. Wij blijven ons inzetten voor een jeugdhulpstelsel dat werkt voor iedereen.

Voor verdere vragen of opmerkingen kunt u contact met ons opnemen via [email protected] . Ook als u nog een melding wilt maken, kunt u die naar ons mailen. Wij zullen deze dan doorsturen naar de juiste plek.