Programmarekening: wij willen meer ongelijk investeren voor een gelijke stad

10 mei 2022

Wij zien in de programmarekening een weinig rooskleurige toekomst. We willen de ongelijkheid in de stad dan ook beter bestrijden met ongelijke investeringen.

“De gevolgen van corona voor de mensen zijn gelukkig redelijk opgevangen met geld van het Rijk en de gemeente. Dat betekent helaas niet dat mensen de gevolgen van de pandemie niet meer voelen,” aldus raadslid Janneke. “Sterker nog: nu begint het pas. Boodschappen worden duurder, de energierekening rijst de pan uit en een betaalbaar huis vinden wordt steeds moeilijker. Vooral mensen met een laag inkomen raken in de knel.”

Lage lasten betekent een ongelijk verdeelde stad

De PvdA Den Haag wil daarom meer investeren in Hagenaars die het zwaar hebben, bijvoorbeeld door hoge energie- of woonlasten. Daarom zullen de lasten van Hagenaars die het minder zwaar hebben, omhoog moeten. Deze behoren nu tot een van de laagste van Nederland. “Maar trots zijn op de laagste lasten van Nederland is als trots zijn op een ongelijk verdeelde stad,” aldus Janneke.